لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

شورای صلح: در صورت صلح با طالبان افغانی، حضور هیچ تروریست خارجی قابل تشویش نیست


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید در صورت صلح با طالبان افغانی، حضور هیچ تروریست منطقوی و بین المللی در این کشور نمی‌تواند قابل تشویش باشد.

با اعلام رهبر جدید طالبان پاکستان شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید حکومت افغانستان با از بین بردن ملا فضل‌الله رهبر پیشین این گروه ثابت کرد به هیچکس اجازه نمی‌دهد تا از خاک این کشور بر علیه کشور دیگری استفاده کند و در آینده نیز عمل مشابه را انجام خواهد داد.

این شورا می‌گوید که حکومت افغانستان هم انتظار گام‌های عملی پاکستان در زمینه صلح این کشور را دارد.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت در صورت صلح با طالبان افغانی، حضور هیچ تروریست منطقوی و بین المللی در این کشور نمی‌تواند قابل تشویش باشد.

سید احسان طاهری
سید احسان طاهری

او افزود:

"ما منتظر تطبیق تعهد عملی پاکستان در قبال پروسه صلح افغانستان هستیم برای ما مهم روند صلح با طالبان به رهبری حکومت افغانستان است و تروریست های منطقوی و بین المللی شکست می‌خورند."

هفته قبل مقامات افغانستان و پاکستان اعلام کردند که مولانا فضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان در ولایت کنر مورد هدف حمله طیاره بدون سرنشین قرار گرفت.

پس از کشته شدن ملا فضل‌الله رهبر پیشین طالبان پاکستان روز گذشته این گروه با نشر اعلامیه گفتند که مفتی "نور ولی محسود" را به حیث رهبر جدید شان انتخاب کرده اند.

گفته می شود که محسود ۴۰ سال داشته در پاکستان درس خوانده و به عنوان معاون بیت الله محسود رهبر پیشین تحریک طالبان پاکستان هم کار کرده‌است.

پس از کشته شدن ملا فضل الله رهبر پیشین گروه طالبان پاکستانی امیدواری ها جهت همکاری های عملی پاکستان در روند صلح افغانستان بیشتر شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مرگ مولانا فضل لله را گام بزرگی به سوی اعتماد سازی بین کابل و اسلام آباد خوانده و با تماس تیلیفونی از مقام‌های آنکشور خواسته است تا اقدامات عملی برای آوردن طالبان افغان به میز مذاکره انجام دهند.

فضل الله
فضل الله

اما برخی از آگاهان سیاسی افغان می گویند با وجود کشته شدن رهبر طالبان پاکستانی باز هم آن کشور هیچ پاسخ عملی در مقابل این اقدام افغانستان نداشت.

جاوید کوهستانی یکی از آگاهان می گوید:

"حضور فعال این ها همان تنش های است که افغانستان با پاکستان داشته است اما می شود که استفاده متقابل بکنیم وقتی چیزی را تحویل میدهیم باید چیز بیشتری بدست بیاوریم وقتی فضل الله را دادیم باید هیبت الله را بدست میاوردیم که چنین نشد من امیدوارم که حکومت افغانستان سیاست های ناکام گذشته را بدون پاسخ پاکستان انجام ندهد."

آقای کوهستانی افزود که اگر حکومت افغانستان بدون نتیجه مثبت به حملاتش در برابر طالبان پاکستانی ادامه دهد در کنار این که با طالبان افغانی به صلح نخواهد رسید مناسبات میان اقوام سرحدی افغانستان - پاکستان هم از بین خواهد رفت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG