لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به استعفأها و برکناری‌های اخیر مقامات پرداخته‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به استعفأها و برکناری‌های اخیر مقامات و تلاش‌های تازه برای صلح در افغانستان پرداخته‌اند.

  • ویسا​

روزنامه ویسا در سرمقاله زیر عنوان طوفان استعفا و برکناری در ارگ نوشته است که ممکن این پروسه ادامه یابد.

سرمقاله نویس به نقل از برخی منابع در ریاست جمهوری نوشته است که نشست شورای امنیت به تعویق افتاده و اخیراً رئیس جمهور غنی ملاقات با حلقه نزدیک‌اش و نشست‌های هفته‌وار را ترک کرده‌است.

سرمقاله نویس دلیل استعفا مقامات حکومتی را برخورد تند و غیر قابل تحمل رئیس جمهور با آنان خوانده است.

وی در ادامه نوشته است که استعفاها و برکناری‌های مقامات حکومتی ممکن دلایل پنهان دیگر نیز داشته باشد اما به باور او ادامه آن به نفع ملت و حکومت نیست.

  • از سوی دیگر روزنامه آرمان ملی سرمقاله خود را با پرسشی آغاز کرده‌است که چرا اخیراً بازار استعفا وزیران گرم شده‌است؟

سرمقاله نویس در پاسخ به این پرسش نوشته است که بیشتر افراد در افغانستان بر اساس تخصص، لیاقت و مسلک نه بلکه با در نظر داشت رضایت جریانات سیاسی استخدام می‌شوند و از این رو پایانش چنین می‌شود.

به گفته سرمقاله نویس حکومت وحدت ملی تا کنون بر خلاف تعهد آن کابینه مسلکی ایجاد نکرده و اگر یک یا نیمه مسلکی که هم است شکار بازی‌های سیاسی قدرتمندان می‌شوند.

در سرمقاله آمده‌است که وزیر مالیه و وزیر برکنار شده انرژی و آب وزرای مسئولیت پذیر حکومت وحدت ملی بودند و تا حدی در کار شان موفق بودند اما ظاهراً آنان به خوش خود نه بلکه با فشار وظیفه شان را ترک کردند.

سرمقاله نویس نوشته است که کاش در ادامه وزرای استعفا بدهند و یا برکنار شوند که بی‌کفایت هستند اما به باور وی این روشن است که چنین نمی‌شود و کسانیکه برای خوشنودی حلقات کار نمی‌کنند برکنار و یاهم مجبور به استعفا می‌شوند.

  • هیواد مقاله

روزنامه هیواد مقاله زیر عنوان طالبان جنگ را برای کی برتر می‌دانند، نوشته است که نپذیرفتن پیشنهادات پی‌هم صلح حکومت توسط طالبان این را روشن می‌سازد که آنان به خواست مردم احترام ندارند.

به گفته سرمقاله نویس طالبان جنگ را برای خوشی دیگران در افغانستان گرم نگهمیدارند اما میزان مخالفت مردم علیه آنان با گذشت زمان بیشتر می‌شود.

در ادامه آمده است که افغان‌ها از جنگ خسته شده‌اند و حالا این را می‌دانند که جنگ افغانستان با زور نه بلکه از طریق گفتگو به نتیجه مطلوب می‌رسد و به همین دلیل فشار‌های مردمی برای صلح نیز افزایش یافته است.

  • انیس

و روزنامه انیس نیز با اشاره به تلاش‌های اخیر برای صلح نوشته است که حالا آتش‌بس در افغانستان خواست یک گروه نه بلکه خواست ملت است و هیچ فردی نمی تواند خواست همه ملت را نادیده بگیرد.

XS
SM
MD
LG