لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

د هیل: سکات میلر در کمیته نظامی سنای امریکا سوال پیچ شد


سکات میلر
سکات میلر

د هیل

روزنامه د هیل چاپ امریکا در شماره اخیر خود در مورد بحث کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا در رابطه با قوماندان نو قوای امریکا در افغانستان مطلبی را نشر نموده و نوشته‌است این کمیته تعیین قوماندان نو قوای امریکا و ناتو را در افغانستان تصدیق نمود.

روزنامه د هیل که خبرهای کانگرس امریکا را به نشر می‌رساند اظهار می‌دارد که هر‌ چند تصدیق دگر جنرال سکات میلر به این مقام به راحتی پیشرفت اما بعضی از سناتوران او را سوال پیچ کردند.

روزنامه می‌نویسد سناتور دموکرات از مسه چوسیت الیزابت وارن از جنرال میلر سوال نمود تا حال هر جنرال امریکایی که به این کار موظف شده در مورد نقطه عطف یا گردش در جنگ افغانستان سخن گفته و این نقطه ها آنقدر زیاد شده‌اند که اکنون حلقه را تشکیل می‌دهند و همه گرد آن می‌چرخند و از هدف اثری نیست.

سناتور الیزابت از جنرال میلر پرسید که هچون فرمانده آیا کدام نقطه عطفی دیگری را نشانی کرده تا بحران افغانستان را خاتمه بدهد؟

به نوشته روزنامه جنرال میلر در پاسخ، طولانی شدن جنگ را تصدیق نموده و گفت نمی‌تواند که زمان و یا تاریخی معینی را برای پایان این جنگ اعلان کند.

اما به نوشته روزنامه آتش‌بس سه روز دو جانبه در روزهای عید فطر از آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ به این‌سو اولین آتش‌بس بود و یک روزنه امید را باز کرده‌است که یک نوع پیشرفت دپلوماتیک برای ختم این جنگ پیدا شود. اما طالبان تمدید آتش‌بس حکومت را قبول نکرده و بعد از روزهای عید به حملات خود دوام دادند.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مطلب یک خبرنگار سابق خود بنام کاندس رووندو را در رابطه با تلاش‌های صلح در افغانستان به نشر رسانده که می‌گوید صلح در افغانستان آسان نیست ولی یگانه راه می‌باشد.

نویسنده سوال می‌کند که چگونه می‌توان زمینه آشتی را در افغانستان فراهم ساخت؟

روندو که یک زمان مشاور اداره سرمفتش خاص برای بازسازی امریکا در افغانستان سیگار بود امروز عضو یک مرکز بنام آینده جنگ می‌باشد. او در پاسخ به سوال خود می‌نویسد شش سال قبل در کابل زنده‌گی می‌کرد و در آن وقت همه چیز مبهم و تاریک بود، ولی امروز یک چیز بسیار واضح است، تلاش‌های سازمان ملل متحد که می‌خواهد طرف‌های درگیر جنگ را به میز مذاکره حاضر نماید.

به نوشته واشنگتن پست مذاکرات صلح با طالبان سال‌ها وقت خواهد گرفت و یک صلح با ثبات به این ارتباط دارد که بین موضوعات مهم و موضوعات عاجل تفکیک شود و اولویت تعیین گردد.

XS
SM
MD
LG