لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

نگرانی مشرانو جرگه در پیوند به ترور عزیزالله کاروان و وضیعت امنیتی افغانستان!


اعضای مشرانو جرگه افغانستان افزایش نا امنی ها در بخش های گونه گون کشور و ترور عزیزالله کاروان یکی از قوماندانان امنیه را در کابل نگران کننده می‌خوانند.

افزایش نا امنی‌ها و ترور عزیزالله کاروان یکی از قوماندانان امنیه در مکروریان، امن ترین بخش کابل واکنش‌های سناتوران را برانگیخته است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز یکشنبه «۱۰ سرطان ۱۳۹۷» در نشست عمومی این جرگه گفت که، در کنار جلوگیری از سقوط شهرها و تلفات نیرو های امنیتی افغان، حکومت باید عاملان ترور عزیزان‌الله کاروان را نیز ردیابی کند.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

او افزود:

"از تخار گرفته تا بخش‌های گوناگون دیگر کشور نا امنی‌ها موجود است، خواست ما از حکومت همین است که برای تامین امنیت جدی باشد، پیش از آن که ساحه سقوط می‌کند و تلفات رخ می‌دهد از آن باید جلوگیری شود، ترور عزیزالله کاروان یک رخداد دلخراش است حکومت باید آن‌را بررسی کند و به کمیسیون امور دفاعی نیز وظیفه سپرده می‌شود تا این رویداد را بررسی کنند."

وی می‌گوید، با افزایش نا امنی‌ها پوسته‌های امنیتی در شماری از ولایات یکی پی‌دیگر به دست مخالفان مسلح دولت سقوط می‌کنند و در این حملات به نیرو های امنیتی نیز تلفات وارد می‌گردد.

با افزایش نا امنی‌ها پوسته‌های امنیتی در شماری از ولایات یکی پی‌دیگر به دست مخالفان مسلح دولت سقوط می‌کنند

پیش از این ولسی جرگه افغانستان نیز از سقوط پوسته‌های امنیتی به دست طالبان نگرانی‌های را مطرح کرده‌اند.

از افزایش نا امنی‌ها در بخش های از کشور در حالی سخن زده می‌شود که طالبان روز پنجشنبه در ولسوالی‌های چاه آب ولایت تخار، نوآباد و فیض آباد ولایت بدخشان به شماری از پوسته‌های امنیتی حمله کردند که ۱۴ تن از نیرو های پولیس سرحدی در این حملات جان باختند.

پیش از این، طالبان بر یک پوسته امنیتی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک حمله کردند و تجهیزات آن‌را با خود بردند.

از سوی دیگر، محمد اسماعیل قوماندان امنیه ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در صحبت با رادیو ازادی می‌گوید که گروه داعش از چهار سو بر پوسته‌های امنیتی در این ولسوالی حمله کرده‌اند که سبب وارد شدن تلفات بر نیرو های اردوی و زخمی شدن آنان شده‌است.

درکنار افزایش نا امنی ها، ترور عزیزالله کاروان نیز نگرانی‌ها و واکنش‌های را به همراه شده‌است.

عزیزالله کاروان
عزیزالله کاروان

عزیزالله کاروان دو روز پیش در ساحه مکروریان شهر کابل آماج قرار گرفت و جان باخت، مسئولیت حمله بر آقای کاروان را طالبان برعهده گرفته اند.

محی الدین منصف یکی از سناتوران در مشرانو جرگه می‌گوید، ضرور است که نیروهای امنیتی حالت تهاجمی را به خود بگیرند.

او افزود:

"انتظار داریم که حکومت برای شناسایی تروریستان توجه جدی کند و نیروهای امنیتی حالت تهاجمی اختیار کنند، هر جایکه تروریستان حمله می‌کنند پاسخ دندان شکن برای‌شان بدهند."

با این همه وزارت دفاع افغانستان موجودیت تهدیدها در ۹ ولایت افغانستان را می‌پذیرد و اما تاکید می‌ورزد که، عملیات تهاجمی برضد مخالفان مسلح ادامه دارد.

محمد رادمنش سرپرست دفترسخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، در حال حاضر در ولایت‌های خوست، میدان وردک، ارزگان، فراه، بادغیس، فاریاب، نیمروز و هلمند عملیات به پیش برده می‌شود.

اما زلمی وردک یکی از آگاهان نظامی به هماهنگی میان نهادهای امنیتی کشور تاکید می ورزد و می‌گوید برای سرکوب هراس افگنان ضرور است تا تجهیزات پیشرفته در اختیار نیرو های امنیتی قرار داده شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG