لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان!


تعدادی زیادی از روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود به سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پرداخته‌اند که وی در آن ختم آتش‌بس یک‌جانبه حکومت این کشور را با طالبان اعلان کرده، اما بار دیگر طالبان را به مصالحه دعوت کرد.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد، رئیس جمهور غنی ختم آتش‌بس را در شرایطی اعلان می‌کند که طالبان حملات‌شان را شدت بخشیده‌اند.

روزنامه با اشاره به آتش‌بس در جریان سه روز عید می‌نویسد، برای نخستین بار در جنگ ۱۷ ساله افغانستان آتش‌بس نافذ گردید و توسط هر دو جانب رعایت شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغان و طالبان از این آتش‌بس استقبال کردند.

در جریان آتش‌بس که برخلاف توقع مردم افغانستان به‌طور موفقانه پایان یافت، هزاران جنگجوی طالبان به شهر ها داخل شده، با مردم در تجلیل از عید همراه شدند.

این حرکت نزد افغان‌ها و خارجی‌هایی که از حکومت رئیس جمهور غنی حمایت می‌کنند این امیدواری را به وجود آورد که احتمال دارد طالبان به مصالحه متمایل باشند و با وصف بارها رد، به مذاکرات صلح حاضر شوند.

روزنامۀ واشنگتن پست می‌نویسد، این آتش‌بس هم‌چنان نهضتی را تقویت کرد که در سرتاسر افغانستان به‌خاطر تأمین صلح آغاز شده‌است.

  • تلگراف

روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا نیز در یک مقاله، آتش‌بس بین نیروهای افغان و طالبان مسلح را در جریان سه روز عید یک امر بی‌سابقه در جنگ ۱۷ ساله در افغانستان، خوانده می‌نویسد، این آتش‌بس در کشور جنگ زده افغانستان، لحظات تجلیل و خوشحالی را در قبال داشت.

نیروهای افغان و طالبان مسلح خوشحالی آتش‌بس سه روزه را یکجا با هم تجلیل کردند، یکدیگر را در آغوش گرفته و عکس‌های سلفی گرفتند.

به نوشته روزنامه تلگراف، در جریان سه روز آتش‌بس باشنده‌گان شهرها که بار جنگ‌ها را متحمل شده‌اند، با امیدواری در اطراف طالبان گرد هم آمده و از آن‌ها خواستند تا به گفتگوهای صلح حاضر شوند.

به نوشته روزنامه، ولی طالبان با رد تقاضای حکومت افغانستان در مورد تمدید آتش‌بس، دوباره جنگ را آغاز کرده و در سرتاسر افغانستان حملات را انجام دادند که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا می‌نویسد، آغاز دوباره خشونت‌ها در افغانستان، بالای امیدواری افغان‌های آب سرد ریخت که فکر می‌کردند این آتش‌بس یک راه روشن را در برابر مذاکرات صلح باز می‌کند، چون طالبان گفتند که الی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، اسلحه‌شان را بر زمین نخواهند گذاشت.

XS
SM
MD
LG