لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

شورشیان مخالف حکومت سوریه آماده مذاکره با روسیه شده‌‎اند


جنگجویان مخالف حکومت سوریه به مذاکرات با روسیه روی خروج از مناطق جنوب غرب این کشور، بر می‌گردند.

فروپاشی کوتاه مدت مذاکرات به میانجی‌گری روسیه به تاریخ چهارم جولای، باعث آن شد تا نیروهای روسیه و حکومت سوریه حملات هوایی و راکتی بالای مواضع شورشیان را شدت بخشند.

تا اکنون این مذاکرات به توافق‌ها در مورد بازگشت کنترول حکومت سوریه بر بیش از ۳۰ شهری انجامیده‌است که در مناطق استراتژیک جنوبی در سرحد با اردن و مناطق اشغالی ارتفاعات گولان، موقعیت دارند.

بمباردمان‌ها، نزدیک به ۳۲۰ هزار نفر را مجبور به ترک مناطق‌شان نموده و این به نظر می‌رسد که یکی از سریع‌ترین بی‌جا شدن مردم در هفت سال جنگ داخلی سوریه بشمار رود که خشم بین‌المللی را برانگیخته و نشست‌های سازمان ملل متحد را در رابطه به حل این مشکل به دنبال داشته‌است.

هدف رئیس جمهور بشار اسد تصرف دوبارۀ مناطق جنوب غرب سوریه آخرین سنگرهای شورشیان در این کشور می‌باشد.

در جریان ۲۴ ساعت بعد از آغاز دوبارۀ بمباردمان، شورشیان گفتند که می‌خواهند دوباره به گفتگوها برگردند.

گفتگوهای‌که آن‌ها بیشتر روی خروج جنگجویان از مناطقی‌که آن‌ها هنوز تحت کنترول دارند، تمرکز دارند.

شورشیان مناطقی را در حومه غربی درعا و نیمه جنوبی پایتخت سوریه در اختیار دارند.

درعا مهد قیام سال ۲۰۱۱ علیه رئیس جمهور بشار اسد به شمار می‌رود که به جنگ تخریب کننده در این کشور منجر شد.

در نتیجه این جنگ، بیش از نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها تن دیگر بی‌جا شده‌اند.

زمانی‌که شورشیان به از سرگیری مذاکرات موافقه کردند، گروه حقوق بشر سوریه و ناظر جنگ در این کشور، از توقف حملات هوایی نیروهای هوایی روس‌ها و حکومت سوریه خبر داده‌است.

شورشیان می‌گویند، سلاح‌شان را در چند مرحله تسلیم می‌دهند، اما، روسیه در مذاکرات تأکید می‌کند که جناح‌های اپوزیسیون همه سلاح‌شان را باید به یک بار تسلیم دهند.

گزارش‌ها می‌گویند، مسکو هم‌چنان تقاضا‌های شورشیان را برای خروج مصئون اپوزیسیون از دیگر مناطق تحت کنترول شان، همان طوری‌که با شورشیان در مناطق غوطه شرقی و حلب موافقه کرده بودند، رد کرده‌است.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه گفت، در جریان از سرگیری جنگ و درگیری نیروهای رژیم سوریه کنترول پوسته‌های امنیتی در امتداد سرحد با اردن را برای اولین بار در بیش از سه سال گذشته بدست گرفتند.

رامی عبدالرحمن مسئول سازمان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن افزود که شورشیان حدود ۲۷۵ کیلومتر در نزدیکی سرحد اردن را به نیروهای دولتی بدون جنگ تسلیم داده‌اند.

بر اساس گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه، از آغاز حملات حکومت سوریه در جنوب این کشور از دو هفته پیش، نزدیک به ۱۵۰ ملکی کشته شده‌اند.

سازمان ملل متحد می‎‌گوید، بیش از ۳۲۰ هزار نفر از مناطق جنوب در امتداد سرحد با اردن و ارتفاعات گولان فرار کرده‌اند. اما اردن و اسرائیل مرزهای خود با سوریه را بسته‌اند.

XS
SM
MD
LG