لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

بریتانیا: از دیدار ترمپ و پوتین برای کاهش تهدید برخورد ناتو و روسیه استفاده شود


صدراعظم بریتانیا دیروز در بروکسل گفت، از ملاقات بین روسای جمهور امریکا و روسیه باید برای کاهش تهدید برخورد بین پیمان ناتو و مسکو استفاده شود.

ترزا می (Theresa May) صدراعظم بریتانیا از ملاقات پلان شده به تاریخ شانزدهم جولای در شهر هلسنکی پایتخت فنلند، بین دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و و لادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه استقبال کرده، گفت از این اجلاس باید برای کاهش تنش ها و تهدید برخورد بین پیمان ناتو و مسکو استفاده شود.

ترزا می یازدهم جون یکروز بعد از برخورد لفظی با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، در جریان صرف نهار شام با سران کشورهای عضو پیمان ناتو در بروکسل گفت:

ترزا می
ترزا می

"باز کردن چینل‌های ارتباطی بین ایالات متحدۀ امریکا و روسیه، نکتۀ کلیدی مدیریت تهدید برخورد بین مسکو و پیمان ناتو محسوب می‌شود."

سخنگوی صدراعظم بریتانیا گفته است، ترزا می در جریان صرف نهار شام، آنچه را نیز مشخص ساخت که به گفته وی عملکرد بدنام ساختن به شمول حملات سایبری مرتبط با کرملین بالای غرب و استفاده از مواد فلج کننده اعصاب بالای یک جاسوس سابق روسی در بریتانیا خوانده شده است.

روابط بین لندن و مسکو از ماه مارچ سال جاری میلادی بعد از مسموم شدن سرگی اسکریپال یک جاسوس سابق روسی و دختر یولیا اسکریپال با تنش‌های مواجه شده‌است.

بریتانیا و سایر متحدان آن به شمول ایالات متحده امریکا در آن قضیه روسیه را متهم کردند، اما مسکو هرنوع دست داشتن در آن را رد کرده است.

بریتانیا و سایر متحدان آن به شمول ایالات متحده امریکا در آن قضیه روسیه را متهم کردند، اما مسکو هرنوع دست داشتن در آن را رد کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا یازدهم جولای صدراعظم جرمنی مورد حمله لفظی قرار داده گفت "جرمنی کاملاً توسط روسیه" کنترول می شود و "در اسارت روسیه" قرار دارد.

آقای دونالد ترمپ که در گذشته از سایر اعضای پیمان ناتو خواسته بود تا دو درصد عایدات سالانه شان را به مصارف نظامی برسانند، با یک تقاضای تازه از سایر اعضای پیمان ناتو خواست که چهار درصد عایدات سالانه شان را در امور نظامی مصرف کنند.

آقای ترمپ با این تقاضأ که برای نخستین بار مطرح شد، سایر اعضای پیمان ناتو را متعجب ساخته است.

ینس استولتنبرگ سر منشی پیمان ناتو گفته است، عملکرد روسیه در زمینه الحاق شبه جزیرۀ کریمیا در سال ۲۰۱۴ میلادی با آن کشور، "دلیل اساسی" آن بوده‌است که پیمان ناتو بزرگترین تجدید قوای بعد از دوران جنگ سرد را انجام داده و در کشورهای منطقه بالتیک، پولند و کشورهای منطقه بحیره سیاه حضور نظامی اش را افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG