لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

دیپلومات: آیا ازبکستان می‌تواند در حل بحران افغانستان میانجیگری مؤثر نماید؟


دیپلومات

روزنامه دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد تلاش‌های صلح افغانستان نوشته‌است تحت عنوان آیا ازبکستان می‌تواند در حل بحران افغانستان میانجیگری مؤثر نماید؟

به نوشته روزنامه در ۱۹ ماه جون سال‌جاری میلادی رئیس جمهور ازبکستان از حکومت افغانستان و طالبان خواست که برای بحث روی آینده سیاسی افغانستان در تاشکند با هم ملاقات کنند.

به تعقیب این به نوشته روزنامه طالبان به آتش‌بس سه روزه موافقه کردند و با اعلان رئیس جمهور اشرف غنی برای آتش‌بس همراه شدند. در ماه مارچ هم ازبکستان میزبان اجلاس مهم صلح در رابطه به افغانستان بود.

به نوشته روزنامه دیپلومات شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان با این تلاش‌ها می‌خواهد آرزوی خود را برای دخیل بودن در تلاش‌های دیپلوماتیک جهانی در افغانستان نشان بدهد.

با در نظرداشت موقف سیاسی و همجوار بودن با افغانستان و ارتباط با گروه‌های داخلی افغانستان ازبکستان به این باور است که می‌تواند در حل بحران افغانستان مؤثر واقع شود.

یکی از دلایل اینست که ازبکستان عضو سازمان همکاری‌های شنگهای می‌باشد و در این سازمان عضو برجسته آن چین است که تلاش‌هایش برای دعوت طالبان به صلح واضح می‌باشد و چندین بار نماینده‌گان طالبان از چین دیدن کرده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود به کشته شدن یک سرباز دیگر امریکایی در افغانستان اشاره نموده و می‌نویسد که خشونت‌ها در افغانستان بعد از آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان، بیشتر شده‌است. برخوردها در روزهای اخیر در شمال و جنوب افغانستان رخ داده‌اند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، منطقۀ در ولایت پکتیا که سرباز امریکایی در آن کشته شده جایی است که در گذشته نیرو‌های رینجنر امریکایی چندین بار اهداف القاعده را در آن مورد حمله قرار دادند.

روزنامه می‌افزاید که در سال‌جاری میلادی این چهارمین سرباز امریکایی است که در افغانستان کشته می‌شود، اما تلفات قوای افغان در این مدت بسیار زیاد بوده‌است.

جینز دفینس

نشریه هفته وار جینز دفینس در شماره اخیر خود نوشته‌است که آسترالیا قرار است در حدود ۲۰مربی قوای هوایی را به افغانستان بفرستد تا به پیلوتان افغان در بخش استفاده از هیلیکوپترهای بلک هاوک کمک کنند.

این موضوع را ماریسا پینه وزیر دفاع آسترالیا در جریان اجلاس ناتو در بروکسل اظهار داشت و گفت، آسترالیا یکی از جملۀ چند کشور محدود می‌باشد که در ائتلاف بین‌المللی در افغانستان از هلیوکوپترهای پیشرفته بلک هاوک استفاده می‌کند.

به گفته وزیر دفاع آسترالیا دسترسی بیشتر قوای هوایی افغان به این هلیکوپتر‌ها و استفاده بهتر از آن‌ها توانایی عملیات هوایی قوای افغان را بطور چشم‌گیر بلند می‌برد.

XS
SM
MD
LG