لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

مردم ولایت غور به آب پاک دسترسی ندارند


با گذشتن سه دریای مشهور هريرود، فراه رود و مرغاب از ولايت غور، اما شمار زياد از باشنده‌هاى اين ولايت می‌گویند، اکنون با کمبود آب آشامیدنی صحی روبه‌رو هستند و ناچار از آب‌های آلوده استفاده کنند.

به گفته آن‌ها، تمامى چاه‌ها در شهر فيروزکوه خشک شده و آن‌ها مجبور اند آب آشاميدنى مورد نياز شانرا ازفاصله‌هایدور و آنهم غیر صحی انتقال بدهند.

به گفته شهروندان غوری استفاده از آب‌های غیر صحی آن‌ها و اطفال شانرا مصاب به مریضی نموده‌است.

محمد عظیم و نظام الدین باشنده‌های شهرفیروز کوه مرکز غور به رادیو آزادی می‌گویند:

"ما از ناحیه آب بسیار مشکل داریم و می‌رویم از راه‌های دور می‌آوریم ولی او هم همه آب آلوده و خراب است که طفل و زن و مرد را همه مریض می‌کند و بسیار مشکلات است. تمام چاه‌های آب خشک شده و ما مجبور هستیم از هر آب استفاده کنیم که آن‌ها همه خراب و آلوده است و ما از حکومت می‌خواهیم تا فکری به حال مردم غریب بکند و بسیار هم رفتیم به دروازه‌های حکوت گفتیم اما کسی صدای ما را نشنید."

مسئولین صحت عامه این ولایت نیز عدم دسترسی شهروندان را به آب آشامیدنی صحی نگران کننده می‌خوانند و می‌گویند که بلند رفتن درجه حرارت در حال حاضر و کمبود منابع آبی زیر زمینی سبب می‌شود تا شهروندان به آب صحی کمتر دسترسی داشته باشند.

داکتر جمعه گل یعقوبی رئیس صحت عامه غور خاطر نشان می‌سازد که آن‌ها آماد‌ه‌گی‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع امراض ناشی از استفاده آب‌های صحی را روی دست گرفته‌اند و در این زمینه کار می‌کنند.

آقای یعقوبی می‌گوید:

"هر چند تا هنوز مریضی‌ها زیاد افزایش نیافته ولی نگرانی وجود دارد چون از یک طرف هوا گرم شده و از طرف دیگر ذخیره‌های آب‌های زیر زمینی کم شده و احتمالاً مشکلات بوجود بیاید، ولی ما هم آماده‌گی تداوی مریضی‌ها را داریم و هم در قست وقایه تلاش‌های صورت گرفته و اکنون هم جریان دارد."

در همین حال شاروال این ولایت نیز می‌پذیرد که کم بود آب آشامیدنی صحی یکی از چالش‌های بزرگیست که مردم به آن دست به گریبان هستند.

محمد عارف قاضی زاده شاروال غور به رادیو آزادی می‌گوید، به اساس درخواست این اداره از وزارت شهرسازی در سال قبل، این وزارت سروی را روی چگونگی رسانیدن آب آشامیدنی صحی برای شهرنشینان در این ولایت انجام داده است.

اما به گفته قاضی زاده تا هنوز کار شبکه آبرسانی آغاز نشده‌است و اداره شاروالی نیز به تنهایی توان این کار را ندارد.

وی می‌گوید:

"صدای مردم بر حق است و آب آشامیدنی صحی یک مشکل فوق‌العاده بزرگی است که مردم ما به آن مواجه هستند و اداره شاروالی در سال 1396 به وزارت شهرسازی یک پیشنهاد ارائه کرد که بعداً آن‌ها آمدند و سروی صورت گرفت تا سیستم نل کشی و رسانیدن آب صحی به شهروندان کار شود ولی تا هنوز این کار صورت نگرفته و اداره شاروالی هم توان این کار را ندارد چون بودجه ندارد."

کمبود آب آشامیدنی صحی در شهر فیروزکوه مرکز غور پس از آن دامن‌گیر شهروندان شده‌است که شماری زیادی از باشنده‌های این ولایت به دلیل خشک سالی و نا امنی به مرکز غور پناه آورده‌اند و در حال حاضل بیش از 55 هزار فامیل در این شهر زنده‌گی می‌کنند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG