لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

رئیس جمهوری محمد اشرف غنی تعمیر جدید آرشیف فلم را افتتاح کرد


رئیس جمهور افغانستان از وضعیت نادرست آرشیف ملی این کشور انتقاد می کند.

با انتقادات در پیوند به انتقال آرشیف افغان فلم به ارگ، رئیس جمهوری محمد اشرف غنی روز پنجشنبه «۲۸ سرطان ۱۳۹۷» تعمیر جدید آرشیف فلم را افتتاح کرد.

آقای غنی گفت که آرشیف یک مسلک است و باید توسط افراد مسلکی محافظت شود.

وی فزود که آرشیف فلم می‌تواند تصویر واضح از تاریخ معاصر افغانستان ارائه کند و به گفته رئیس جمهور با دیجتلی شدن این آرشیف دسترسی مردم به آن آسان خواهد شد.

ولسمشر محمد اشرف غني
ولسمشر محمد اشرف غني

"آرشیف یک مسلک مطلق است و باید توسط افراد مسلکی محافظت شود یکی دیگر از فواید انتقال آن به اینجا این است که تمامی این مواد دیجیتلی شده و به یک ویب سایت گذاشته می شود و در آن صورت مردم نیاز ندارند که برای بدست آوردن آن اینجا بیایند."

رئیس جمهور غنی همچنان گفت که مواد آرشیف فلم، به گونه منظم از طریق تلویزیون ملی و سایر تلویزیون‌های خصوصی به نشر خواهد رسید تا مردم به خصوص جوانان در مورد تاریخ شان معلومات کافی داشته باشند.

قرار است پس از این تمامی داشته های سینمایی، فلم های مستند و تاریخی افغانستان در تعمیر که روز پنجشنبه توسط رئیس جمهور غنی در ارگ ریاست جمهوری افتتاح شد نگهداری گردد.

چندی قبل ریاست جمهوری افغانستان تصمیم گرفت که آرشیف موسسه افغان فلم را به هدف مصئونیت بهتر آن به ارگ انتقال دهد که این تصمیم عکس العمل های را نیز در پی داشت.

آن زمان برخی از فرهنگیان افغان گفتند که آرشیف افغانستان باید از دست برد سیاسی بدور نگهداشته شود.

اما اکنون برخی از تاریخ شناسان می گویند که اگر حکومت این اقدام را به هدف محافظت از آرشیف انجام داده باشد از این اقدام پشتیبانی می کنند.

حبیب الله رفیع یکی از آنان در مورد گفت:

حبیب الله رفیع
حبیب الله رفیع

"حکومت ها مکلف اند تا داشته های ملت ها را با احتیاط نگهداری کنند و به شکلی نگهداری شود تا کسانی که به آن نیاز پیدا میکنند و یا در همین راستا کار می کنند به آن دسترسی داشته باشند."

آقای رفیع می گوید اگر حکومت به تعهد اش در زمینه به دسترس قراردادن آرشیف فلم به مردم عمل نکند این آرشیف در چهار دیواری های ارگ محدود باقی خواهد ماند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG