لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۸

وزارت دفاع: عملیات نظامی روسیه و تاجکستان برای افغانستان موثر است


وزارت دفاع افغانستان می گوید حفظ سرحدات از سوی کشور های منطقه، سبب تامین امنیت در افغانستان و منطقه می شود.

وزارت دفاع افغانستان، تمرینات نظامی مشترک روسیه و تاجکستان در برابر تروریزم در نزدیک سرحد با افغانستان را نتیجه روحیه مشترک کشورهای منطقه میداند و از ان استقبال می‌کند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت مبارزه با تروریزم به همکاری مشترک نیاز دارد و حفظ سرحدات از سوی کشورهای منطقه می‌تواند برای رسیدن به این هدف کمک کند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

"مبارزه در برابر تروریزم به همکاری منطقه نیاز دارد، اگر کشور های منطقه بر ضد تروریزم همکاری کنند و مانع رفت و آمد تروریستان شوند بدون شک که تاثیر دارد و این تاثیرات سبب میشود ثبات در منطقه و افغانستان حاکم شود."

روسیه و تاجکستان تمرینات مشترک نظامی را روز سه شنبه در نزدیکی مرز افغانستان آغاز کردند که به گفته مقام ها، هدف از اجرای تمرینات آماده‌گی در برابر حمله‌های احتمالی از خاک افغانستان گفته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع تاجکستان گزارش داده است که بیش از ۱۰ هزار سرباز در این تمرینات شرکت می‌کنند.

این نخستین بارست که روسیه و تاجکستان چنین تمرینات را در نزدیکی سرحد افغانستان انجام می دهند.

مانور چهار روز نظامی در نزدیک سرحد شمالی افغانستان در حالی آغاز شده که روسیه همواه به‌خاطر آنچه افزایش فعالیت‌های گروه موسوم به دولت اسلامی در افغانستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

روسیه همچنان هشدار داده است که شاید جنگجویان داعش تلاش کنند تا از شمال افغانستان به کشور‌های آسیای میانه رخنه کنند.

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی می گویند که این تمرینات نتیجه نگرانی روسیه در برابر داعش است و به گفته آنها روسیه با این کار میخواهد قدرت اش را نمایان کند.

د روسي پوځیانو تمرینات
د روسي پوځیانو تمرینات

حی گل سلیمانخیل یکی ازین کارشناسان چنین گفت:

"این تمرینات برای افغانستان هیچ پیام خوب ندارد زیرا برای افغانستان هیچ کمک نمی تواند بلکه انگیزه جنگ و حمایت آنرا تقویت می کند، آنها میتواند بخاطر سرکوب کردن داعش مستقیماً با افغانستان کمک کنند."

آقای سلیمان خیل افزود بجای راه اندازی تمرینات نظامی بزرگ و بیان کردن نگرانی ها بهتر است با افغانستان طوری کمک صورت گیرد که برای ریشه کن کردن تهدیدات مفید واقع شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG