لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

تبصرۀ روزنامه‌های چاپ کابل در مورد بازگذشت عبدالرشید دوستم


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب شان را در مورد بازگشت عبدالرشید دوستم به کابل و عکس العمل ولسی جرگه در پیوند به تلفات مردم عام در اثر حمله هوایی در کندز نوشته اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در صفحه نخست اش نوشته، حکومت افغانستان پذیرفته است که امروز عبدالرشید دوستم از ترکیه به افغانستان برمی‌گردد.

روزنامه در ادامه به نقل از هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور نوشته که آقای دوستم پس از برگشت‌اش به حیث معاون نخست رئیس جمهور به کارش ادامه خواهد داد اما قضیه‌اش هنوز هم حل نشده و در موردش تحقیق می‌شود.

روزنامه همچنان نوشته که سخنگوی رئیس جمهور آوازه‌ها در مورد رهایی نظام الدین قیصاری را نیز رد کرده گفت که وی هنوز هم در قید بسر می‌برد و دوسیه اش از سوی نهادهای حقوقی بررسی می‌گردد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم نوشته که جنرال دوستم پس از بازگشت به کابل به حیث معاون رئیس جمهور کار کرده و از صلاحیت‌هایش استفاده خواهد کرد.

این روزنامه نوشته که آقای دوستم به خاطر بازگشت‌اش به افغانستان برخی شرایط را وضع کرده بود که سپردن صلاحیت هایش، رهایی نظام الدین قیصاری و وی را به وظیفه اش بازگشتادن شامل آن بود.

در ادامه روزنامه به نقل از حکومت آمده که نظام الدین قیصاری به اتهام دشنام به مقامات، تهدید آنان به مرگ و سرکشی از محدودیت‌های قانونی باز داشت شده‌است.

  • هیرت آف آشیا

هیرت آف آشیا به نقل از رئیس دفتر جنرال دوستم نوشته که معاون نخست رئیس جمهور به اساس یک توافق به کشور باز می‌گردد.

روزنامه در ادامه نوشته که مذاکرات میان هیت رئیس جمهور و معاون نخست‌اش به پایان رسیده و در نتیجه همین مذاکرات قرار است تا عبدالرشید دوستم به کشور بر گردد.

به نقل از روزنامه، آقای دوستم حدود یک سال قبل در حالی به ترکیه سفر کرد که تنش‌ها در پیوند به قضیه بد رفتاری جنسی وی با احمد ایشچی والی پیشین جوزجان افزایش یافته بود.

در کنار این موضوع عکس العمل ها در پیوند به تلفات برخاسته از حمله هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی چهار دره کندز از دیگر مسایل است که برخی رونامه های کابل در مورد آن تبصره نموده اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مورد این موضوع عکس العمل ولسی جرگه را منتشر کرده و نوشته که به دلیل بی پروایی حکومت حملات هوایی در محالات بود و باش مردم عام افزایش یافته است.

رونامه در مورد خواست ولسی جرگه نوشته که در آن گفته شده، حکومت باید در مورد این چنین حملات از نیرو های خارجی وضاحت بخواهد.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس سرمقاله اش را به تلفات برخاسته از حمله هوایی در کندز اختصاص داده و پیشنهاد نموده که برای جلوگیری از تلفات مردم عام در حملات نیاز به دقت و هماهنگی است.

این روزنامه نوشته که حکومت برای ایجاد هماهنگی در عملیات نظامی و حملات هوایی مرکزی را ساخته تا از تلفات مردم عام جلوگیری شود و باید در زمینه از دقت کامل کار گرفته شود.

روزنامه در ادامه نوشته که برخی از حلقات مغرض وجود دارند که از این چنین مواقع استفاده کرده و آن را وسیله تبلیغات زهراگین شان بسازند.

و روزنامه مسیر به نقل از برخی وکلای ولسی جرگه نوشته که خارجی‌ها به خاطر ادامه دادن به جنگ افغان‌های عام را هدف قرار می‌دهند.

روزنامه در ادامه به نقل از برخی کارشناسان نوشته که علت اساسی تلفات مردم عام عدم موجودیت هماهنگی میان نیرو های امنیتی است.

XS
SM
MD
LG