لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

نتانیاهو: کلاه سفیدها و فامیل‌های شان از سوریه به اردن منتقل شدند


بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

با تشدید عملیات تهاجمی نیروهای حکومتی سوریه علیه ملیشه‌ها در مناطق سرحدی جنوب‌غرب این‌کشور، صدها تن از کارمندان نجات که به کلاه سفیدها شهرت دارند و خانواده‌های شان شب یک‌شنبه به کمک نیروهای اسرائیلی و قدرت‌های غربی وارد اردن شدند، صدراعظم اسرائیل می‌گوید این کار به تقاضای رئیس جمهور امریکا و صدراعظم کانادا صورت گرفته‌است.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل دیروز در یک صحبت کوتاه ویدیویی گفت، در تخلیه این کارمندان نجات از سوریه به دلایل بشری و به خواست رئیس جمهور ترمپ و رهبران دیگر همکاری کرده‌است و حیات این کارمندان نجات با خطر مواجه بود.

وی افزود:

"چند روز پیش رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ و صدراعظم کانادا جاستین ترودو با من صحبت کردند که در کشیدن این کلاه سفید‌های سوریه کمک کنم. حیات این افراد که زنده‌گی دیگران را نجات می‌دادند در خطر قرار داشت و به همین سبب به دلایل بشری اجازه دادم آن‌ها از خاک اسرائیل گذشته و به کشورهای دیگر بروند."

کلاه سفیدها در حال کمک با مردم در سوریه
کلاه سفیدها در حال کمک با مردم در سوریه

اعضای این گروه کلاه سفیدها که رسماً به نام نیروهای دفاعی ملکی سوریه شهرت دارند در غرب به دلیل خدمات‌شان در بخش حفظ حیات هزاران تن در مناطق تحت کنترول ملیشه‌ها در جنگ شش ساله سوریه، مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

اعضای این گروه می‌گویند بی‌طرف اند، ولی رژیم بشار اسد و حامیانش به‌شمول روسیه آن‌ها را به‌حیث وسیله تبلیغات غرب می‌شناسند.

دمشق تا حال در مورد ورود این کلاه سفید‌ها به اردن چیزی نگفته‌است.

یک منبع حکومتی اردن دیروز گفت ۴۲۲ عضو همین گروه از راه بلندی‌های جولان تحت کنترول اسرائیل به اردن منتقل شده‌اند.

این رقم کمتر از ۸۰۰ تنی است که قبلاً بر اساس یک توافق از سوی وزارت خارجه اردن ارائه شده بود.

همین منبع گفت این کارمندان نجات سوریه ظرف سه ماه به بریتانیا، کانادا، و جرمنی منتقل خواهند شد.

یک منبع دیگر اردن گفته‌است در آغاز پلان انتقال ۸۰۰ کارمند همین گروه به اردن بود، ولی با تشدید عملیات نظامی نیروهای سوریه تنها ۴۲۲ تن توانستند وارد اردن شوند.

سوریه و متحدین روسی‌اش عملیات تهاجمی را بر ملیشه‌ها در منطقه حساس سرحدی در جنوب‌غرب این‌کشور آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG