لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

روزنامه‌های چاپ کابل روی وضعیت امنیتی ولایت ننگرهار تبصره نموده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی معامله میان امریکا و پاکستان در رابطه به صلح افغانستان و وضعیت امنیتی ولایت ننگرهار تبصره نموده اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته که در نشست دوحه میان مقامات امریکایی و طالبان روی ایجاد ادارۀ موقت، آتش‌بس و موجودیت مراکز امریکایی‌ها در افغانستان صحبت شده است.

در ادامه گفته شده که امریکا و پاکستان هر دو کشور در تلاش هستند تا منافع و اهداف‌‌شان در افغانستان تحقق یابد.

روزنامه نوشته که پاکستان بالای طالبان فشار وارد می‌نماید تا در مذاکرات، آنان اداره ۱۳ ولایت و امتیازات دیگر را بخواهند، ولی طالبان از سال ۲۰۰۱ بدین‌سو با این طرح مخالف بوده اند.

در ادامه گفته شده که برای صلح، اجندای پاکستان این است تا طالبان در حکومت شامل شوند و با استفاده از شبکه حقانی بالای امریکایی‌ها و حکومت افغانستان به‌خاطر به‌دست آوردن امتیازات بیشتر فشار وارد نماید.

  • ویسا

روزنامه ویسا واکنش اعضای ولسی جرگه در رابطه به پلان امریکا و پاکستان را مبنی بر تسلیم نمودن چندین ولایت به طالبان نوشته است و گفته شده که این پلان، صلح را در افغانستان تأمین کرده نمی‌تواند.

روزنامه از قول برخی از اعضای ولسی جرگه نوشته که امریکا به‌گونه مستقیم با طالبان معامله می‌کند و این به هیچ وجه برای افغانان قابل قبول نخواهد بود و باعث مشکلات بیشتر خواهد شد.

به باور اعضای جرگه باید با طالبان در ابتدأ در مورد قانون اساسی، انتخابات پیشرو و روی سایر موضوعات صحبت شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که وضعیت فعلی نشان می‌دهد که جنگ افغانستان در یک حالت مغلق رسیده که تنها صحبت با طالبان نمی‌تواند مشکل را حل سازد، بل باید امریکا در استراتژی‌اش تغییر وارد نماید.

روزنامه نوشته که با در نظرداشت واقعیت‌های موجود امریکا باید در سیاست‌اش در قبال پاکستان نیز تغییر وارد نماید.

نا امنی در ولایت ننگرهار و واکنش به آن، موضوع مورد بحث دیگری در روزنامه‌های چاپ امروز کابل می‌باشد.

  • مسیر

روزنامه مسیر در صفحه نخست‌اش رو ی اظهارات سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در مورد وضعیت امنیتی ننگرهار پرداخته است و گفته شده که داکتر زاخیلوال در مورد وضعیت ننگرهار با رئیس جمهور به‌گونه جدی صحبت می‌نماید.

روزنامه نوشته که داکتر زاخیلوال در صفحه فیسبوک‌اش از وضعیت بد امنیتی در لایت ننگرهار و کشته شدن حیات‌الله یک تن از قوماندانان محلی و کاندید ولسی جرگه ابراز نگرانی نموده است.

بر اساس معلومات داکتر زاخیلوال در ۶ ماه گذشته بیش از ۳۲ حمله اننتحاری در ننگرهار صورت گرفته که بیش از ۶۰۰ تن قربانی گرفته است.

  • هیرت اف ایشا

روزنامه هیرت اف ایشا در سرمقاله‌اش از مسئولین امنیتی ننگرهار انتقاد نموده و گفته که مقامات در مسایلی مصروف هستند که برای ولایت هیچ نوع اولویت ندارد و نوشته که وضعیت جاری در ننگرهار به هیچ وجه قابل قبول نیست و نیاز است تا حکومت اقدامات جدی را روی دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG