لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

ویسا: موقف‌گیری‌ها در قبال گفتگوهای امریکا با طالبان حیران کننده‌است


شماری از روزنامه‌های امروز کابل بیشتر مطالب و موضوعات‌شان را در پیوند به صلح افغانستان نوشته‌اند.

  • ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در سرمقاله‌اش نوشته‌است، از روزی که گزارش‌ها در مورد گفتگوها میان امریکا و طالبان به رسانه‌ها درز کرده‌است و واضح شد که سه بار میان طالبان و امریکا در قطر گفتگو صورت گرفته‌است، موقف‌گیری‌ها در رسانه‌های افغانستان از سوی جناح‌های مختلف عجیب و حیران کننده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که مقامات حکومت به نحو احساس انزوا می‌کنند، اظهارات آن‌ها روی این متمرکز است که صلح و گفتگوها باید تحت حاکمیت و مالکیت افغان‌ها باشد.

اما به‌گفته سرمقاله نویس برخی جناح‌ها با این مسئله طوری برخورد می‌کنند که دو رنگی آن‌ها از دور نمایان می‌شود، چون زمانی‌که موضوع گفتگوهای صلح سرد باشد آن‌ها شعارهای تند گفتگوهای صلح را بدرقه می‌کنند، اما زمانی‌که گفتگوهای صلح داغ می‌شود باز حفاظت از دست‌آورد‌های ۱۷سال و قانون اساسی را خط سرخ قرار می‌دهند.

روزنامه نوشته‌است که برخی‌های دیگر گفتگوها میان امریکا و طالبان را به زیان امتیازات‌شان می‌بینند، اما برخی دیگر نگرانی‌های واقعی را مطرح می‌کنند.

در سر مقاله آمده‌است که در کل گرو‌ه‌های سیاسی ما و موقف‌گیری‌های مختلف حکومت و رسانه‌ها به معنی عدم همآهنگی مردم در یک مسئله مهم و اساسی می‌باشد که به باور سرمقاله نویس جناح‌های یاد شده به هر نحو از یک بخش مردم نماینده‌گی می‌کنند.

  • مسیر

روزنامۀ غیر دولتی مسیر نیز در سرمقاله‌اش در این مورد نوشته‌است.

مسیر می‌نویسد که هنوز هم معلوم نیست که امریکا با طالبان به معنی واقعی آن و به‌گونه مستقیم گفتگو می‌کند یا به‌خاطر برخی از اهداف کوتاه مدت با طالبان رابطه می‌گیرد.

در سر مقاله آمده‌است که هنوز هم حکومت امریکا به گونه رسمی گفتگوها با طالبان را تأیید نکرده‌است، بلکه به نقل از مقام‌های امریکایی گفته شده‌است که آن‌ها به‌خاطر زمینه‌سازی گفتگوهای صلح با طالبان مسلح گفتگو کرده‌اند.

روزنامه می‌نویسد که به هر صورت هرگاه این گفتگوها میان امریکا و طالبان مسلح باشد و یا آماده ساختن طالبان برای صلح، به باور سرمقاله نویس حکومت در این مسئله به حاشیه کشانیده شده‌است.

در سرمقاله این هم آمده‌است که هرگاه امریکا با طالبان به گونه مستقیم گفتگو می‌کند و این گفتگوها واقعاً به‌خاطر صلح باشد این یک پیشرفت خوب است و یا اگر این به‌خاطر برخی اهداف پنهانی و کوتاه مدت باشد پس نه‌تنها این‌که فایده ندارد، بلکه زیان‌های را هم در قبال خواهد داشت که نیاز است از همین حالا بالای آن کار شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته‌است که صدای آتش‌بس برای صلح در داخل افغانستان و حتی به سطح جهانی بلند شده‌است.

هیواد نوشته است که خواست ملی و تلاش‌های حکومت بر این است که آتش‌بس پلان شده از سوی حکومت در عید قربان به آتش‌بس دایمی مبدل گردد.

در سرمقاله آمده‌است که حکومت افغانستان برای آتش‌بس همانند عید سعید فطر در عید قربان آماده‌گی می‌گیرد و مشوره‌ها در این خصوص را به سطح ملی و بین‌المللی آغاز کرده‌است.

XS
SM
MD
LG