لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

حزب اسلامی: ادعای سیما سمر اتهام و دسیسه است


حشمت‌الله ارشد یک سخنگوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید، زندانیان آزاد شدۀ این حزب از زندان‌های افغانستان هیچ ارتباطی با طالبان ندارند.

وی که روز چهارشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۷» با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، زندانیان حزب اسلامی که از زندان‌های افغانستان آزاد شده‌اند به جبهات جنگی برنگشته اند.

به‌گفتۀ وی، اظهارات سیما سمر در بارۀ این زندانیان یک دسیسه است.

حشمت الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی
حشمت الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی

وی افزود:

"ادعای که رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر کرده، ما آن را به شدت رد می‌کنیم، این یک اتهام و دسیسه است، اگر سیما سمر ادعا دارد یک نفر را نشان دهد که با طالبان تعلق داشته باشد و یا هم پس از رهایی به سنگر نظامی رفته باشد."

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر دو روز پیش در یک سخنرانی در ولایت بلخ گفته‌است، شمار زیاد زندانیان که تحت نام افراد حزب اسلامی از زندان‌های افغانستان آزاد شده‌اند اعضای گروه طالبان هستند.

سمر در این باره اسنادی ارائه نکرده، اما از دولت افغانستان خواسته تا برای تأمین صلح و ثبات به فرهنگ معافیت پایان دهد.

این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار تا حال در چهار مرحله ۵۱۰ زندانی این حزب از زندان‌های افغانستان آزاد شده‌اند.

برخی منابع در حزب اسلامی گفته‌اند که قرار است در آیندۀ نزدیک نیز شماری دیگر از زندانیان این حزب آزاد شوند.

ارشد: اظهارات سیما سمر در باره این زندانیان یک دسیسه است.

به‌گفته حشمت‌الله ارشد یک سخنگوی حزب اسلامی، شماری از افراد این حزب هنوز هم در زندان‌های افغانستان به خصوص بگرام و پلچرخی زندانی اند.

ارشد هم‌چنان می‌گوید که یک عضو این حزب از سال‌ها به این‌سو در زندان گوانتانامو به سر می‌برد.

تماس رادیو آزادی با عبدالعلیم کوهستانی رئیس محابس و توقیفخانه‌های وزارت داخله و جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی برقرار شد، اما این دو در باره ادعای سیما سمر ابراز نظر نکردند.

در همین حال لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی اظهارات سیما سمر را مغرضانه و سیاسی خواند.

لعل گل لعل
لعل گل لعل

وی گفت:

"کاملاً این کمیسیون ملی نیست و یک کمیسیون سیاسی است که برای یک قشر خاص کار می‌کند، ما از دولت می‌خواهیم که سرنوشت کمیسیون را مشخص کند و این کمیسیون را ملی بسازد تا برخورد کمیسیون ملی باشد نه سیاسی."

خواستیم واکنش سیما سمر و یا سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر را داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدم.

اما آقای لعل می‌گوید، سازمان حقوق بشر در باره این‌که گویا در میان زندانیان رها شده حزب اسلامی اعضای طالبان شامل است، اسناد در دست ندارد.

به‌گفته وی، در صورتی‌که اسناد مؤثق در این باره موجود باشند، باید با نهاد‌های مربوط دولتی شریک شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG