لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

محکمه کوالالامپور صدراعظم سابق مالیزیا را به موارد تازه متهم کرد


محکمه کوالالامپور روز چهارشنبه هشتم ماه اگست صدراعظم سابق این کشور را به سه مورد دیگر سوء استفاده از پول‌های بنیاد رشد مالیزیا متهم ساخت که در حدود ۱۰ میلیون دالر امریکایی می‌باشد.

این اتهامات علاوه بر اتهاماتی است که سه ماه قبل نجیب رزاق به‌خاطر آن‌ها بازداشت و به دست درازی جنایتکارانه و سوء استفاده از مقام برای دستبرد به پول متهم شده بود.

نجیب ۶۵ ساله که با ضمانت آزاد شده‌است این اتهامات را رد می‌کند.

حکومت مالیزیا در مورد میلیاردها دالر پولی تحقیق می‌کند که در دوره کار نجیب رزاق اختلاس شده و در سطح جهانی همهمه ایجاد کرده‌است.

روز چهارشنبه در تالار محکمۀ که از مردم پُر بود قاضی حکم تازه را علیه نجیب رزاق اعلان کرد و از او پرسید که آیا احکام برایش واضح است و او تصدیق نمود که تمام احکام را فهمیده‌است.

نجیب رزاق صدراعظم سابق مالیزیا
نجیب رزاق صدراعظم سابق مالیزیا

نجیب رزاق ادعا می‌کند که حکم محکمه علیه وی انگیزه سیاسی دارد.

یکی از اتهاماتی که علیه نجیب رزاق وجود دارد پول‌شویی می‌باشد که اگر در این مورد مجرم شناخته شود تا ۱۵ سال حبس خواهد شد.

در چهار مورد دیگری‌که او متهم است اگر مجرم شناخته شود برای هر یک آن تا ۲۰ سال حبس محکوم خواهد شد.

این پول‌ها یک جز ناچیز ۶۸۱ میلیون دالری می‌باشد که به طور اسرار آمیز به حساب بانکی شخصی نجیب رزاق در چند سال اخیر داخل شده‌است.

نجیب رزاق انجام هر نوع عمل غیر قانونی را رد می‌کند.

وزارت عدلیه امریکا که برای پیدا کردن اشیای‌که با پول‌های دزدی خریداری شده‌اند تلاش می‌کند، می‌گوید که چهار و نیم میلیارد دالر از بنیاد رشد مالیزیا دزدیده شده‌است.

بعد از شکست نجیب در انتخابات، پولیس مالیزیا اشیای گران‌بهای بی‌شمار و ملکیت‌های خانواده او را به ارزش تقریبی ۲۷۳ میلیون دالر مصادره کرد.

روز سه‌شنبه یک کشتی گران‌بها که با ۲۵۰ میلیون دالر از پول دزدیده شدۀ این بنیاد خریداری شده‌است به سواحل کوالالامپور توقف کرد.

این کشتی مجلل که ۹۰ متر طول دارد در آن یک حوض آب بازی بزرگ و یک میدان هیلکوپتر هم دیده می‌شود.

نجیب و همسرش روسمه منصور با پول‌های دزدی شده زنده‌گی مجللی را پیش می‌برند که نمونۀ زنده‌گی یک حلقه رهبری می‌باشد که از استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۵۷ تا حال بر مالیزیا حکمرانی دارند.

XS
SM
MD
LG