لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

فشار های اقتصادی بر ایران روز به روز افزایش می‌یابد


در حالیکه با وضع بستۀ نخست تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا بر ایران، وضعیت اقتصادی این کشور رو به وخامت نهاده است، پارلمان ایران علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این کشور را با رأی عدم اعتماد از کار برکنار کرد.

علی ربیعی به دلیل افزایش بی‌کاری، تأخیر و عدم پرداخت معاشات و فساد موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران با ۱۲۹ رأی موافق از وظیفه‌اش برکنار شد.

از جملۀ ۲۴۳ عضو پارلمان ایران ۱۱۵ تن آن‌ها به باقی ماندن آقای ربیعی رأی داده اند.

قرار است در هفته‌های آینده، حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در پارلمان این کشور حاضر شده، در مورد عکس‌العمل حکومت در برابر دشواری‌های اقتصادی موجود و کاهش بی‌سابقۀ واحد پولی آن کشور پاسخ دهد.

قرار است حسن روحانی نیز برای پاسخ دادن به مشکلات اقتصادی ایران، در پارلمان حضور یابد.
قرار است حسن روحانی نیز برای پاسخ دادن به مشکلات اقتصادی ایران، در پارلمان حضور یابد.

بیشترین دلیل افزایش دشواری‌های اقتصادی در ایران، حرکت ایالات متحدۀ امریکا در زمینۀ وارد کردن فشارهای مالی و اقتصادی بر تهران بعد از آن محسوب می‌شود که در ماه می سال جاری دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده خارج شدن امریکا را از توافق‌نامۀ اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران، اعلان کرد.

دونالد ترمپ: هر کسی که با ایران معامله تجارتی می‌کند، با ایالات متحده تجارت کرده نمی‌تواند.

​بر اساس این توافق‌نامه تحریم‌های بین‌المللی بر ایران رفع شده بود، اما با خارج شدن ایالات متحده از آن، بستۀ نخست تحریم‌های امریکا در اوایل هفته جاری دوباره بر تهران وضع شد.

از ماه اپریل سال جاری تا اکنون ریال، واحد پولی ایران، ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

مشکلات اقتصادی باعت تظاهرات گسترده در تهران و سایر شهرهای ایران شده است.

مشکلات اقتصادی در ایران مردم را نیز مجبور ساخته است تا دست به تظاهرات بزنند.
مشکلات اقتصادی در ایران مردم را نیز مجبور ساخته است تا دست به تظاهرات بزنند.

​منصور فرهنگ تحلیلگر مسایل ایران و شرق میانه که در نیویارک مستقر است، با اشاره به هدف وضع دوبارۀ تحریم‌های امریکا بر ایران به بخش فردای رادیو آزادی گفت:

"نفوذ ایران در منطقه مهار شود، نیروهای نظامی ایران از سوریه خارج شوند، کمک‌های نظامی ایران به حزب‌الله لبنان و راکت‌های که به آن‌ها دادند، خاتمه پیدا کند."

با اعلان خارج شدن ایالات متحدۀ امریکا از توافق‌نامۀ اتمی با ایران و افزایش نگرانی مردم این کشور در مورد دشواری‌های اقتصادی، حکومت حسن روحانی در ماه جولای، رئیس جدیدی را برای بانک مرکزی آن کشور تعیین کرد و این حرکت به مثابۀ دادن امتیاز برای تندروان در آن کشور تلقی شد.

اما به تاریخ پنجم اگست مقامات ایران معاون بانک مرکزی ایران در امور تبادلۀ اسعار خارجی را به اتهام جرایم اقتصادی دستگیر کردند.

XS
SM
MD
LG