لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

یک معلم دختر در بند گروه‌های مسلح غیر مسئول در دایکندی قرار دارد!


یک دختر به نام منیژه که معلم مکتب در ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی بود، توسط افراد مسلح غیر مسئول اختطاف شده و بعد از گذشت چندین روز هنوز از بند این افراد آزاد نشده است.

ذکیه رضایی رئیس ریاست امور زنان ولایت دایکندی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"این دختر خانم یکی از معلمان لیسه جنگان ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی است که توسط یک گروه مسلح اختطاف شده‌است. البته دو تبصره وجود دارد، یکی این‌که بعضی می‌گویند دختر به خواست خود رفته‌است، اما خانواده این دختر ادعا دارند که این دختر اختطاف شده‌است. این دختر توسط افرادی که مربوط به گروه مسلح غیر مسئول به سرپرستی بچه‌های مبلغ‌زاده ربوده شده‌است. یک هیئت از طرف دولت محلی برای مذاکره با این گروه به ساحه ولسوالی اشترلی رفته است، اما تا هنوز این گروه اجازه ندادند تا این هیئت دختر را ببینند."

منیژه از مقابل مکتب جنگان ولسوالی اشترلی توسط افراد مسلح ربوده شده و بعد از اختطاف این معلم، شاگردان همین مکتب دست به اعتصاب زدند و این مکتب تا هنوز بسته مانده است.

خانم رضایی در این مورد اضافه کرد:

"در آغاز دوره تحصیلی بعد از رخصتی تابستانی، بعد از قضیه اختطاف منیژه شاگردان لیسه جنگان که تعداد شان به ۴۰۰ نفر می‌رسد، اعتصاب کردند و گفتند تا از مصونیت خود مطمئن نشویم دیگر به مکتب نمی‌رویم. فعلاً مسئولین محلی این قضیه را تحت نظر دارند تا با مذاکره این مکتب دوباره باز شود."

منطقه جنگان ولسوالی اشترلی تحت کنترول افراد مسلح غیر مسئول به سرگروهی باقر مبلغ‌زاده است که در این منطقه نیرو های دولتی کنترول ندارند، به همین دلیل تا هنوز اقدام جدی برای آزاد سازی این دختر انجام نشده‌است.

منیژه خواستگاری به نام حسین داشت که خودش علاقه‌ای نداشت تا با حسین ازدواج کند و به همین دلیل حسین با کمک افراد مسلح غیر مسئول منیژه را اختطاف کرده‌است.

با تلاش فراوان توانستیم مکالمه تیلیفونی مخفی که منیژه با رسانه‌های محلی داشته را دریافت کنیم، وی وضعیت خود را بسیار وخیم توصیف می‌کند و از مقامات می‌خواهد تا هرچه زودتر برای آزادی وی اقدام کنند.

منیژه اضافه کرد:

"من توسط افراد زورگو و افراد مسلح از مسیر مکتب اختطاف شده ام. من را کتک زدند و تهدید کردند. این‌ها می‌خواهند که من به اجبار ازدواج کنم، اما من این ازدواج را قبول ندارم. من کسی را ندارم که به فریادم برسد و به من کمک کند. آن‌ها ۵ نفر بودند که من را گرفتند و در مسیر راه من را کتک زدند و داخل موتر انداختند، تا حال تمام بدنم کبود است. من این ازدواج را قبول ندارم و از مقامات می‌خواهم تا به من کمک کنند."

تا کنون این گروه در مورد این اتهامات ابراز نظر نکرده است.

به‌گفته مقامات محلی دایکندی تلاش‌ها جریان دارد تا به وسیلۀ مذاکره این دختر آزاد شود و اگر مذاکره نتیجه نداد، مقامات امنیتی از گزینه نظامی استفاده خواهند کرد.

این در حالی است که طبق گفته مقامات ریاست امور زنان ولایت دایکندی آمار‌های خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش چشمگیری پیدا کرده طوریکه در ۴ ماه نخست سال جاری در حدود ۱۰۰ قضیۀ خشونت علیه زنان در این ریاست ثبت شده است.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG