لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

کرملین تحریم های تازه امریکا بر روسیه را "به طور قاطعانه غیر قابل پذیرش" خواند


کرملین تحریم های تازه ایالات متحده امریکا بر روسیه را به خاطر قضیه مسمومیت یک جاسوس سابق روسی در بریتانیا "به طور قاطعانه غیر قابل پذیرش" خواند.

وزارت خارجه امریکا هشتم اگست گفت، واشنگتن برای تنبیه روسیه به خاطر مسمومیت یک جاسوس سابق روسی و دخترش تحریم های تازه را بر روسیه وضع می کند.

سرگی سکریپال و دخترش یولیا در ماه مارچ سالجاری میلادی توسط مواد فلج کننده اعصاب نوع "نویچوک" در شهر سالزبری در بریتانیا مسموم شدند.

این مواد کیمیاوی توسط اتحاد شوروی سابق ساخته می شد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت:

دمیتر پسکوف
دمیتر پسکوف

"ما ارتباط دادن تحریم های تازه را با قضیه سالزبری بطور قاطعانه غیر قابل پذیرش خوانده، آن را مانند گذشته غیر قانونی می دانیم."

این در حالیست که هیئت روسیه در سازمان منع استفاده از اسلحه کیمیاوی (OPCW) غرب را متهم ساخت است که خود به حیث سارنوال، قاضی و مجری عمل می کند.

این در حالیست که سفارت روسیه در واشنگتن نیز تحریم های تازه ایالات متحده بر روسیه را "ظالمانه" خوانده، آن را نکوهش کرد.

سفارت روسیه در واشنگتن هشتم مارچ در یک اعلامیه گفت، متهم ساختن روسیه در مسمومیت این افراد مملو از اغراق بوده، واشنگتن و بریتانیا برای ثبوت این ادعا، هیچگونه سند را ارائه نکرده اند.

سکریپال با دخترش
سکریپال با دخترش

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته است، تحریم های تازه این کشور بر روسیه بر اساس قانون منع استفاده از اسلحه کیمیاوی وضع شده و سر از تاریخ بیست و دوم اگست سال جاری میلادی تطبیق خواهد شد.

با عملی شدن این تحریم‌ها، روی صادرات تکنالوژی حساس و مواد صنعتی به روسیه ممنوعیت وضع خواهد شد.

روسیه بعد از این نخواهد توانست وسایل الکترونیک و درجه‌بندی یا کالیبریشن (calibration) و انجن‌های توربین گازی (gas turbine engines) را وارد کند.

به این ترتیب صدها میلیون دالر صادرات امریکا به روسیه قطع خواهد شد.

به روسیه ۹۰ روز وقت داده شده‌است تا تقاضاهای امریکا را عملی کند.

روسیه باید به ناظران بین‌المللی اجازه دهد تا از این‌که روسیه هیچ‌گونه اسلحه کیمیاوی یا بیولوژیکی ندارد، اطمینان حاصل شود.

اگر روسیه این تقاضاهای امریکا را عملی نکند، دور دوم تحریم‌ها بر این کشور وضع خواهد شد و روابط بین دو کشور را با تنش‌های بیشتر مواجه خواهد ساخت.

احتمال دارد که حتی پروازهای شرکت ایرفلوت روسیه به امریکا نیز قطع شود.

XS
SM
MD
LG