لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

رئیس جمهور روسیه از رئیس جمهور ترکمنستان میزبانی کرد


رئیس جمهور روسیه، گفتگوها با رئیس جمهور ترکمنستان در شهر سوچی این کشور را میزبانی کرده‌است.

این گفتگوها به دنبال امضأ یک کنوانسیون جدید روی وضعیت بحیرۀ کسپین که سرشار از منابع طبیعی است، صورت می‌گیرد و این کنوانسیون پس از مدت طولانی بین سران کشورهای اطراف بحیرۀ کسپین امضأ شده‌است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز در آغاز دیدار خود با قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت او می‌خواهد روی همه مسایل مورد علاقۀ دو کشور بحث کند.

رئیس جمهور ترکمنستان

رئیس جمهور ترکمنستان گفت:

"روابط ما همیشه بر بنیاد احترام متقابل استوار بوده، بناءً برای توسعۀ همکاری میان دو کشور باید واقعاً کار زیاد کنیم."

کرملین، در آستانۀ دیدار غیر رسمی رهبران دو کشور گفت:

"گفتگوها بر محور کلی روابط دو جانبه به‌شمول دیالوگ احتمالی روی انرژی، متمرکز خواهد بود."

دیدار رهبران روسیه و ترکمنستان سه روز پس از نشستی در شهر اقتای قزاقستان صورت می‌گیرد که در آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و رؤسای جمهور آذربایجان، ایران و قزاقستان یک کنوانسیون را در بارۀ وضعیتی قانونی و تعیین حدود کشورهای اطراف بحیره کسپین امضأ کردند موضوع که پنج کشور اطراف بحیره کسپین بیش از ۲۰ سال است روی آن اختلاف دارند.

گفتگوها بین رؤسای جمهور روسیه و ترکمنستان همچنان به دنبال امضأ یک موافقتنامه "شراکت استراتژیک" بین روسیه و ترکمنستان در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار می‌شود.

اما روابط مسکو-عشق‌آباد روی مسئلۀ تأمین گاز طبیعی به تیره‌گی گرائیده است.

هنگامی‌که ترکمنستان به تأمین گاز طبیعی مورد نیاز چین پرداخت، روسیه سالهاست که خرید گاز از این کشور را به حالت تعلیق درآورده و می‌گوید، ترکمنستان از قرارداد با مسکو سر باز زده است.

ترکمنستان خود را یک کشور سرشار از منابع گاز طبیعی می‌داند و عضو اتحادیۀ اقتصادی یورو ایشیا یا کشورهای سازمان امنیت دسته جمعی نیست که شامل دیگر کشور های آسیای میانۀ شوروی سابق می‌باشد.

XS
SM
MD
LG