لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

دونالد ترمپ طی یک فرمان مجوز دسترسی اطلاعاتی رئیس سابق "CIA" را لغو کرد


رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با صدور یک فرمان، مجوز دسترسی اطلاعاتی جان برنان، رئیس پیشین "CIA" یا سازمان مرکزی استخبارات را لغو کرد.

بر اساس این فرمان آقای برنان نمی‌تواند به گزارش‌های محرمانۀ سازمان‌های استخباراتی امریکا دسترسی داشته باشد.

این تصمیم جدید رئیس جمهور امریکا دیروز از سوی سارا سندرز سخنگوی قصر سفید با خبرنگاران شریک ساخته شد و خانم سندرز با قرائت فرمان دونالد ترمپ علت این تصمیم را رفتار و اعمال نامنظم و غیر قابل پیش‌بینی جان برنان رئیس سابق "CIA" خواند.

سارا سندرز
سارا سندرز

بر اساس فرمان رئیس جمهور امریکا، جان برنان از موقعیت خود در دسترسی به اطلاعات بسیار حساس "برای طرح ادعاهای بی‌اساس" در انترنت و شبکه‌های تلویزیونی علیه رئیس جمهور امریکا استفاده کرده‌است.

آقای برنان در ادارۀ بارک اوباما رئیس دفتر "CIA" بود و یکی از منتقدان سرسخت دونالد ترمپ است، او اخیراً پس از دیدار جنجالی رؤسای جمهور امریکا و روسیه، دونالد ترمپ را مورد انتقاد شدید قرار داد.

مقام‌های ارشد که قبلاً در ادارۀ استخباراتی امریکا کار کرده اند با داشتن مجوز برای دسترسی به اطلاعات می‌توانند تجارب‌شان را با این اداره شریک سازند، اما در فرمان جدید دونالد ترمپ گفته شده‌است که مجوز امنیتی شماری از مقام‌های سابق را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

جیمز کلپر، رئیس سابق سازمان اطلاعات ملی امریکا، جیمز کومی، رئیس پیشین «اف بی آی» و سوزان رایس، مشاور ارشد امنیت ملی اداره باراک اوباما از جمله این مقام‌ها اند.

جان برنان رئیس پیشین "CIA" در واکنش به فرمان رئیس جمهور امریکا در تویترش نوشته است که این اقدام آقای ترمپ بخشی از تلاش‌های گسترده او برای سرکوب آزادی بیان و مجازات منتقدان است.

XS
SM
MD
LG