لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

عمران خان امروز به عنوان صدراعظم پاکستان سوگند وفاداری یاد کرد


عمران خان ستارۀ سابق کرکت پاکستان امروز به عنوان صدراعظم پاکستان سوگند وفاداری یاد کرد.

ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان، رهبران سیاسی و نظامی، ستاره‌های سابق ورزش پاکستان و دیپلومات‌ها در مراسم حلف وفاداری عمران خان ۶۵ ساله اشتراک کردند.

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان در انتخابات بیست و پنجم جولای سال روان میلادی اکثریت کرسی‌های پارلمان مرکزی و چهار ایالت پاکستان را برنده شدند.

دومین حزب که بیشترین آرا را در این انتخابات از آن خود کرد، "حزب مسلم لیگ ن" بود که پس از سلب صلاحیت شدن نوازشریف صدراعظم پیشین پاکستان در حال حاضر از سوی شهباز شریف برادر او رهبری می‌شود.

دیروز در پارلمان مرکزی پاکستان یک رأی گیری میان عمران خان و شهباز شریف برای رسیدن به کرسی صدارت صورت گرفت که در نتیجه از میان ۳۴۲ عضو پارلمان پاکستان دیروز ۱۷۶ وکیل به عمران خان و ۹۶ وکیل به شهباز شریف رأی دادند و به این ترتیب عمران خان منحیث صدراعظم پاکستان برنده اعلام شد.

پس از آن که رئیس پارلمان پاکستان، نتایج رأی‌گیری روز را اعلام کرد، حامیان شهباز شریف، دست به اعتراض زدند و شعارهای را سر دادند و ادعا کردند که تقلب و مداخلۀ نظامیان نتایج انتخابات ماه جولای آن کشور را رقم زد، نه آرای مردم.

شهرباز شریف
شهرباز شریف

در حالی که اعتراض اعضای حزب مسلم لیگ نواز ادامه داشت، عمران پالیسی و خط مشی حکومت آیندۀ خود را به صورت فشرده بیان کرد.

او در سخنان‌اش از مردم ابراز سپاس کرد که برای او موقع دادند تا بتواند در کشورش تغییرات بیآورد، و همچنان گفت کسانی‌که پاکستان را به تاراج برده‌اند با پیگرد قانونی روبه‌رو خواهند شد.

زمانی‌که حزب تحریک انصاف پاکستان برنده انتخابات ماه پیش اعلام شد، عمران خان در آن‌زمان نیز وعده سپرد که تغییرات اساسی را کشورش به‌وجود خواهد آورد و برای تامین روابط نیک میان کابل و اسلام آباد تلاش خواهد کرد.

منتقدان عمران خان او را یکی از متحدین نزدیک اردوی پاکستان خوانده و می‌گویند در اثر تقلب گسترده توانست در انتخابات امسال برنده شود.

عمران خان ستاره معروف سابق کرکت پاکستان در سال ۱۹۹۶ میلادی حزب تحریک انصاف را تأسیس کرد و از همان نخست شعار‌های مبارزه با فساد را سر داده است.

XS
SM
MD
LG