لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

نیویارک تایمز: افغانستان کشور خطرناک برای کارکنان صحی است


  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز یک مطلب را در مورد تقاضای سازمان ملل‌متحد از طرف‌های درگیر جنگ در رابطه به توجه به حفاظت از گروه‌های صحی مدد رسان در افغانستان نشر کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد که افغانستان اکنون هم از جمله سه کشور بسیار خطرناک برای کارکنان صحی به حساب می‌آید.

به نوشته روزنامه، گسترش خشونت‌ها در این اواخر در افغانستان بیشتر اوقات سبب می‌شود که روند رساندن کمک‌ها به افراد ملکی با مشکل روبه‌رو شود.

نیویارک تایمز می‌نویسد که سازمان ملل‌متحد در حالی خواهان توجه در زمینه حفاظت از گروه‌های صحی شده که نهاد‌های خیریه روند انتقال کمک‌ها به شهر غزنی را که اخیراً برای چند روز در محاصره طالبان بود آغاز کرده‌اند.

گفته می‌شود که شفاخانه غزنی پُر از زخمیان است و برق و دیگر سهولت‌ها و خدمات در شهر غزنی وجود ندارد.

نیویارک تایمز در ادامه مطلب می‌نویسد که با این همه دو سوم حصه افغانستان از خشک‌سالی نیز امسال متأثر شده‌اند.

روزنامه به نقل از سازمان ملل‌متحد نوشته که بیش از دو میلیون تن شاید در اثر این خشک‌سالی با کمبود مواد خوراکه روبه‌رو شوند.

این روزنامه نوشته‌است که باشنده‌های ولایات غربی افغانستان بیشتر متضرر خواهند شد و اضافه از ۲۰ هزار تن در دو ولایت قبلاً مجبور به ترک مناطق‌شان شده‌اند.

واشنگتن پُست

واشنگتن پُست در یک مطلب با اشاره به کشته شدن یک مربی نظامی امریکا در افغانستان، استراتژی ایالات متحده در مورد افغانستان را به بررسی گرفته‌است.

جوزف ماسیل که در چهارچوب یک لوای آموزگاران نظامی امریکا به افغانستان فرستاده شده بود به روز شنبه در تیر اندازی یک نظامی افغان کشته شد.

روزنامه می‌نویسد که این لوا در اوایل امسال میلادی بر اساس استراتژی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به افغانستان اعزام شده و به نیرو‌های اردوی ملی و پولیس افغان آموزش می‌دهد.

مقام‌های اردوی امریکا می‌گویند که ماسیل در شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان در یک تیر اندازی شدیداً زخم برداشت و سپس جان داد.

سخنگوی اردوی امریکا گفته‌است که در این رویداد دو نظامی دیگر امریکا نیز زخم برداشته‌اند و وضعیت‌شان وخیم خوانده نشده‌است.

واشنگتن پُست می‌نویسد که کشته شدن این نظامی امریکا این پلان پنتاگون را که بر بنیاد استراتژی نَو امریکا می‌خواهد نظامیان ایالات متحده را به‌عنوان مشاورین در ساحات نزدیک قوای افغان توظیف کند با مخالفت‌های تازه روبه‌رو خواهد کرد.

این روزنامه می‌نویسد که نظامیان افغان و امریکایی قبلاً هم به طور مشترک گزمه و عملیات می‌کردند، اما پس از آن‌که اداره بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا شمار عساکر ایالات متحده را در افغانستان کاهش داد، عملیات مشترک آن‌ها نیز کم شد.

XS
SM
MD
LG