لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

وزیر داخله: مسئولینی که در جلوگیری حملۀ راکتی روز عید غفلت کردند، مجازات می‌شوند


حملات راکتی در روز نخست عید در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:08 0:00

حملات راکتی در روز نخست عید در کابل

وزارت داخلۀ افغانستان شماری از مسئولان امنیتی شهر کابل را در جلوگیری حملات راکتی در روز اول عید به بی‌کفایتی متهم می‌کند.

این وزارت می‌گوید، تا ۱۰ روز آینده در بارۀ حملات راکتی بر بخش‌های از شهر کابل معلومات کامل را شریک خواهند کرد.

ویس احمد برمک وزیر داخلۀ افغانستان روز پنجشنبه «۰۱ سنبلۀ ۱۳۹۷» در نشست مشترک با مسئولین امنیتی کابل و آمرین حوزه‌ها، با تأکید می‌گوید، کسانیکه در جلوگیری این حمله غفلت کرده‌اند، مجازات خواهند شد.​

برمک: کسانیکه در جلوگیری این حمله غفلت کرده‌اند، مجازات خواهند شد.​
برمک: کسانیکه در جلوگیری این حمله غفلت کرده‌اند، مجازات خواهند شد.​

آقای برمک افزود:

"شما به ما و معین امنیتی جواب بدهید که شب کذشته در مربوطات حوزۀ اول امنیتی چه انجام دادید و تدابیر شما چی بود؟ از شما پاسخ می‌خواهم، کسانیکه در جلوگیری این حادثه غفلت کرده اند و کار خود را به شکل درست انجام نداده اند، باید مجازات شوند."

این درحالی است که چند مهاجم مسلح در روز اول عید در عقب مسجد عیدگاه مربوط به حوزه اول امنیتی شهر کابل در یک سرای جابه‌جا شده بودند و از آن‌جا بر ارگ ریاست جمهوری و وزارت دفاع چند راکت فیر کرده و با نیرو های امنیتی نزدیک به سه ساعت درگیر بودند تا از پا درآمدند.

از سوی دیگر، پس از این حمله رئیس جمهور غنی در یک نشست در ارگ ریاست جمهوری با مقام‌های سکتور امنیتی و دفاعی کشور تأکید کرد که مردم حکومت پاسخ‌ده را می‌خواهند و سکتور امنیتی و دفاعی در بارۀ این حادثه به مردم جواب قانع کننده بدهند.

اصابت چند راکت در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:53 0:00

هرچند ویس احمد برمک وزیر داخلۀ افغانستان در نشست امروز مسئولین امنیتی کابل را به بی‌کفایتی متهم کرد، اما صادق مرادی معاون امنیتی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که تدابیر ویژه برای تأمین امنیت کابل روی دست گرفته بودند و وظیفه خود را به شکل درست آن انجام داده است.

آقای مرادی می‌گوید:

"ما هیچ‌گونه غفلت نکردیم و آماده هستم تا مطابق به قانون به مسئولین پاسخ بگویم، بیایید به حرف‌های ما گوش کنید، اگر مشکل از ماست ما را از وطیقه برکنار کنید، اگر مشکل از قوماندان است او را برکنار کنید، اما بدبختانه به حرف ما گوش داده نشده، وزیر صاحب من بی‌کفایت نیستم."

این سخنان آقای مرادی برای وزیر داخله قانع کننده نبوده و باعث تشنج لفظی میان آنان گردید.

از سوی هم رحیم غرنی امر حوزه اول امنیتی شهر کابل پذیرفت که آنان نتوانستند از این حمله جلوگیری نمایند.

تصویری از محل حمله گروهی مهاجمان مسلح
تصویری از محل حمله گروهی مهاجمان مسلح

آقای غرنی اعتراف کرد:

"من به صفت امر حوزه اول امنیتی ضعف و ناتوانی خود را می‌پذیرم و بعد از تحقیقات آنچه را که رهبری وزارت امور داخله و وزیر صاحب لازم می‌دانند، مطابق قانون آن را می‌پذیریم."

در عین حال آمر کشف حوزۀ اول امنیتی شهر کابل نیز می‌گوید تدابیر امنیتی به‌گونه درست آن در مربوطات حوزه اول امنیتی اتخاذ نشده بود از همین رو مهاجمان با استفاده از خلا های امنیتی توانستند خود را به هدف برسانند.

این درحالیست که مسئولین امنیتی افغانستان به مناسبت عید از تدابیر ویژۀ امنیتی خبر داده بوده اند، اما برخی کارشناشان می‌گویند که پلان‌های امنیتی، تنها روی کاغذ است و مقام‌های امنیتی در زمنیۀ عملی کردن آن ناکام مانده اند.

گزارش: فرید حلیمي

XS
SM
MD
LG