لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۳

آرمان ملی: احتمال سقوط شهر‌ها و بی تفاوتی نهاد‌های مسئول


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت در سرمقاله و مطالب‌شان تبصره نموده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست شماره امروزی‌اش در مطلبی نوشته که اگر انتخابات به بحران روبرو شود، از طریق لویه جرگه، اراده موقت ایجاد خواهد شد.

روزنامه از قول محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نوشته که اگر پیشنهادات احزاب سیاسی در خصوص انتخابات پذیرفته نشود، از طریق لویه جرگه و یا هم کدام شیوه دیگر و به خواست مردم اداره موقت ایجاد خواهد شد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی عنوان سرمقاله‌اش را این چنین نوشته "احتمال سقوط شهر‌ها و بی تفاوتی نهاد‌های مسئول."

روزنامه نوشته که پس از سقوط ولایت غزنی نگرانی‌های از سقوط برخی ولایت‌ها مانند فراه، پکتیا، هلمند و فاریاب بوجود آمده‌است.

در ادامه گفته شده که عملکرد طالبان در سقوط شهر غزنی چهره خشن این گروه را به نمایش گذاشت، اما با وجود آن ارگان‌های امنیتی هیچ برنامه جدی را روی دست ندارند، مسئولان امنیتی و نظامی به جای این‌که برای مردم اطمینان کامل دهند که تراژیدی غزنی و تجربه تلخ سقوط شهر کندز دیگر تکرار نخواهد شد، اما برخلاف سخنگوی وزارت دفاع هم تأیید می‌کند که این ولایت‌های به خطرات جدی مواجه می‌باشند.

روزنامه نوشته که طالبان با وجود تأمین روابط سیاسی در منطقه از حیث ایدولوژی تغییر نکرده همان تفکر عصبیت دینی آن‌ها را برای رسیدن به اهداف ‌شان کمک می‌کند، بنابر این رویکرد آن‌ها تغییر نکرده و آینده روشنی در حاکمیت طالبان برای مردم افغانستان متصور نیست.

سرخط

روزنامه سرخط روی کاروان صلح خواهان هلمندی در تبصره‌اش پرداخته و نوشته که طالبان به اعضای این کاروان در ولایت بغلان اهانت نموده و به آنان اجازه نداده‌است تا با مردم و بزرگان منطقه دند غوری ملاقات نمایند.

در ادامه از قول بسم الله محمدی سخنگوی این کاروان نوشته شده گر چه که بعد از اهانت، از سوی معاون والی طالبان برای ولایت بغلان، از اعضای کاروان معذرت خواسته شده‌است ولی با باور نویسنده برخورد آنان با یک حرکت صلح خواهانه که وابستگی با هیچ جریانی ندارد، خلاف اصول و ارزش‌های انسانی می‌باشد.

انیس

روزنامه دولتی انیس روی مبارزه با فساد و پیامد‌های آن در سرمقاله‌اش تبصره نموده‌است.

روزنامه نوشته که فساد همچون غده سرطانی است که آسیب‌های بسیاری را بر جامعه و کشور وارد می‌کند.

در ادامه نوشته شده که بررسی‌ها و تجارب نشان می‌دهند که با گذشت هر روز از حکومتداری‌ها در افغانستان مافیای فساد اداری قوی‌تر و فعالیت آنان گسترش می‌یابد و پیامد‌های ناگواری آن پروسه زنده‌گی مردم و تمام راهکار‌های پلانی دولت را به کندی مواجه ساخته‌است.

در اخیر سرمقاله نویسنده نوشته که پیدا نمودن راه حل و جستجوی راهکار کاهش و محو فساد اداری کار ساده نیست، یک پروسه نهایت پیچیده‌است که با مبارزه پی‌گیر و همکاری مردم و تمام نهاد‌ها در افغانستان و حتی کشور‌های کمک کننده نیز نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG