لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

انعکاس تغییر فرماندهی مأموریت حمایت قاطع در برخی روزنامه‌های جهان!


  • دیلی میل

میل آنلاین بخش انترنتی روزنامه دیلی میل بریتانیا انتقال قوماندانی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به جنرال اسکات میلر را تحت پوشش قرار داده‌است.

روزنامه می‌نویسد که جنرال میلر طی مراسم روز یکشنبه در کابل قوماندانی مأموریت ناتو در افغانستان را که ۴۱ کشور در آن اشتراک دارند از جنرال دیگر امریکایی جان نیکلسن که مدت دو سال این مسئولیت را بدوش داشت تسلیم شد.

به نوشته میل آنلاین، انتقال قوماندانی به جنرال میلر در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای افغان و بین‌المللی در حال جنگ با شورشیان طالب و جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در این کشور اند.

میل آنلاین می‌نویسد، شورشیان طالب چندین ولسوالی را در افغانستان زیر تصرف خود دارند و گروه داعش در این اواخر موجی از حملات را به راه انداخته‌است.

دیلی میل این سخن جنرال میلر را نشر کرده که به مناسبت متعهد شدن سمت جدید خود گفته‌است:

"جهان می‌داند که افغانستان پناهگاه امن تروریزم نخواهد بود، جهان می‌داند که ما در مبارزه خود ناکام نخواهیم شد."

جنرال میلر گفته‌است:

"من می‌دانم که این جنگ طولانی بوده‌است، ما و مردم افغانستان از چندین نسل به آن سردچار هستیم."

از سوی دیگر جنرال جان نیکلسن که قوماندانی مأموریت حمایت قاطع را به جنرال میلر سپرد از شورشیان طالب خواست که آتش‌بس اعلان شده از سوی حکومت افغانستان را بپذیرند و به مذاکرات رو آورند.

او در خطاب به طالبان گفت که شما نباید به قتل هموطنان افغان خود ادامه دهید.

روزنامه از حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز نقل قول کرده که در سخنرانی خود به این مناسبت پذیرفته‌است که نیروهای افغان در این اواخر عقب نشینی‌های داشته، ولی شکست نخورده‌اند و به جنگ خود ادامه می‌دهند.

دیلی میل می‌نویسد که مأموریت ناتو در افغانستان ۱۷ سال قبل به دنبال سقوط رژیم طالبان در این کشور آغاز شد.

اگر چه نقش رزمی این مأموریت در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید، ولی قوت‌های خارجی برای کمک با نیروهای افغان به حضور خود در این کشور ادامه می‌دهند.

  • د هیل

روزنامۀ امریکایی د هیل در یک عنوان خود این سؤال را مطرح می‌سازد که آیا چین و روسیه پالیسی امریکا در افغانستان را تخریب می‌کنند؟

د هیل می‌نویسد با فرا رسیدن یازدهم سپتمبر جنگ امریکا در افغانستان ۱۷ ساله می‌شود، ولی به نوشته روزنامه کدام علایم از پیروزی در این جنگ هنوز دیده نمی‌شود.

روزنامه به فساد اداری و مشکلات دیگر در افغانستان اشاره کرده می‌نویسد که این هم به نظر نمی‌رسد که انتخابات آینده وضعیت را تغییر خواهد داد.

د هیل می‌نویسد که واشنگتن در کنار جنگ، به تلاش‌های ملکی خود در افغانستان نیز ادامه داده، ولی بیشتر کمک‌ها در این بخش به تطبیق اصلاحات محدود مانده‌اند.

روزنامه می‌نویسد که استراتژی امریکا به گفتگوی صلح با طالبان امید بسته تا در نتیجۀ یک تفاهم با آن‌ها، جنگ خاتمه یابد و زمینۀ خروج تقریباً پیروزمندانۀ امریکا از این کشور مهیا شود، ولی آغاز این گفتگو چندان نزدیک به نظر نمی‌رسد.

د هیل می‌نویسد هیچ‌کس نمی‌خواهد که جنگ ویتنام، یا گفتگوهای چون مذاکرات با رژیم پل‌پوت در کمبودیا یا مائویستان نیپال تکرار شود.

روزنامه می‌نویسد که با در نظرداشت شرایط، چین و روسیه چندان تمایل برای کمک با امریکا در افغانستان ندارند.

روسیه شاید مصمم‌تر باشد که امریکا را در هر جا زیر فشار قرار دهد.

انتونی کوردسمن نویسنده این مطلب شک دارد که چین و روسیه واقعاً در صدد تخریب تلاش‌های واشنگتن در افغانستان باشند‌.

او در پایان این مطلب تحلیلی خود می‌نویسد که اگر به صراحت گفته شود امریکا اکنون در سرحدات افغانستان دوستان منطقه‌ای نداشته و با چین و روسیه هم منافع مشترک اندک دارد.

ولی یگانه خبر خوش برای واشنگتن به نوشته آقای کوردسمن این‌است که چین و روسیه نسبت به دشمنی و خصومت با امریکا منافع خود در افغانستان را بیشتر دنبال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG