لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

مشرانو جرگه: نشست‌های که در عربستان برگزار شده تا هنوز نتیجه نداده‌است


مشرانو جرگۀ افغانستان می‌گوید، نشست‌های بزرگ که در عربستان سعودی برگزار شده تا هنوز نتیجه نداده‌است.

در حالی‌که جده روز سه شنبه بار دیگر میزبان نشستی بزرگ بوده و از صلح افغانستان اعلام حمایت شد، اما مشرانو جرگه افغانستان برگزاری چنین نشست‌ها را بی‌تأثیر می‌داند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز چهارشنبه «۲۱ سنبله ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، تا زمانی‌که عربستان سعودی عملاً در باره افغانستان اقدام نکند و طالبان را تحت فشار قرار ندهد، صلح در این کشور تأمین نخواهد شد.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

او افزود:

"جلسۀ که روز گذشته در جده برگزار شد و بار دیگر فتوا صادر صورت گرفت، اما نگرانی اینست که تا فعلاً شاهد نبودیم که کشور عربستان سعودی افغانستان را حمایت کرده باشد. امیدواریم که تعهدات‌شان جنبۀ عملی پیدا کنند و صادقانه در قضایای افغانستان برخورد کنند."

اعضای سازمان همکاری کشورهای اسلامی روز سه شنبه در نشست جده عربستان سعودی، باز هم جنگ در افغانستان را تقبیح کردند و گفته اند که از روند صلح این کشور به رهبری افغان‌ها پشتیبانی می‌کنند.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است در نشست شهر جده تأکید بر حمایت جهانیان به ویژه کشورهای اسلامی از روند جاری صلح افغانستان شد.

پیش از این در ماه جولای سال جاری میلادی نیز در شهرهای مکه و جده عربستان سعودی نشست علمای جهان اسلام در باره افغانستان برگزار شده بود.

در آن نشست علمای دینی کشورهای اسلامی نیز خواستار ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان شده بودند.

پیش از این نشست‌ها امام کعبه در یک خطبۀ نماز جمعه‌، جنگ افغانستان را برادرکشی خواند و برای برقراری صلح در افغانستان دعا کرده‌است.

عربستان سعودی، نفوذ قابل توجهی بالای طالبان دارد و اولین کشوری بود که رژیم این گروه را در افغانستان به رسمیت شناخت.

همچنان سعودی روابط نزدیک و نفوذ زیادی بالای پاکستان کشور که متهم به حمایت از تروریزم و طالبان است، دارد.

اما انتقادها اینست که حدود دو ماه از نشست بزرگ جهان اسلام به میزبانی سعودی می‌گذرد که در آن جنگ جاری در افغانستان حرام خوانده شد، اما در جبهات جنگی طالبان هیچ تغییر نیامده، بلکه حملات این گروه بیشتر شده و همچنان هیچ فشار بالای اسلام‌آباد آورده نشده است.

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان برگزاری نشست‌های صلح در عربستان سعودی را پر از دستاورد و امیدوار کننده می‌خواند.

عطا الرحمان سلیم معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد تا گام‌های عملی در زمینه تحقق فیصله‌های این نشست‌ها برداشته شود.

عطا الرحمان سلیم
عطا الرحمان سلیم

او افزود:

"مه فکر می‌کنم که برگزاری این نشست در ذات‌اش یک دستاورد است که این روند ادامه پیدا کرد و دومین نشست در سطح اعضای کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، بیانگر فعال شدن آن‌ها اند و امید دارم که گام‌های عملی نیز برداشته خواهد شد."

برخی دیگر از اعضای ولسی جرگه از جمله فرهاد صدیقی بر فشارهای جدی بالای پاکستان اشاره دارد و به این باور است که پاکستان شریک جنگ در افغانستان است و در ضمن دوست دیرینه و نزدیک عربستان سعودی.

به‌گفته وی تا زمانی‌که اسلام‌آباد تحت فشار قرار نگیرد، جنگ و خشونت‌ها در افغانستان کاهش نخواهد یافت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG