لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

عبدالله: شورشیان طالب از راه جنگ پیروز نخواهند شد


رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید شورشیان طالب نباید آرزو داشته باشند که از راه جنگ و خشونت پیروز خواهند شد.

عبدالله عبدالله که برای اشتراک در نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجارت هند و افغانستان مصروف بازدید از شهر ممبی هند است این سخن را به خبرنگار آژانس خبر رسانی رویترز گفته است.

او افزود:

"اگر آن‌ها به امید پیروزی به جنگ ادامه می دهند هرگز پیروز نخواهند شد و این کار ممکن نیست. مردم افغانستان مخالف مفکورۀ طالبان در کشور اند ولی در عین حال مردم می دانند که اگر طالبان از جنگ و اعمال خشونت دست بکشند، روابط خود را با حلقات تروریستی قطع کنند و به یک پروسه سیاسی رو آورند این به نفع تمام کشور خواهد بود."

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

رئیس اجرائیه در گفتگوی خود با آژانس خبر رسانی رویترز که روز پنجشنبه نشر شد می افزاید که موضع‌گیری حکومت نسبت به مذاکرات صلح تغییر ناپذیر است ولی حکومت در عین حال نیاز دارد که مشکلات امنیتی را مهار و از نیروهای امنیتی و دفاعی خود حفاظت کند.

عبدالله عبدالله حمایت مردم از نیروهای امنیتی را نیز مهم دانسته گفت مردم از نیروهای امنیتی خود دفاع می‌کنند و حکومت سعی دارد که روابط میان مردم و نیروهای امنیتی را قویتر سازد.

رئیس اجرائیه افغانستان یکبار دیگر به پناه گاهای شورشیان در خارج از کشور اشاره نموده گفت:

"برخی عوامل وجود دارد چون پناه‌گاه های این گروه‌ها در خارج کشور که ما باید با آن‌ها مقابله کنیم و ما در این مورد هم با کشورهای همجوار و هم متحدین بین المللی خود که می توانند در این بخش کمک کنند کار می‌کنیم."

عبدالله عبدالله روابط استخباراتی میان ارگان های مختلف امنیتی در افغانستان را نیز مهم عنوان کرد.

او به حملۀ اخیر شورشیان طالب به شهر غزنی اشاره نموده گفت که کمبود معلومات استخباراتی موثق نزد نیروهای دولتی سبب این حمله شد.

رئیس جمهور افغانستان یک روز قبل از این اظهارات رئیس اجرائیه در واکنش به نا امنی‌های اخیر در کشور گفت که نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی به تعرضی رو آورده‌اند.

محمد اشرف غنی گفت که مسئول حوادث آینده کسانی خواهند بود که آتش بس را رد کردند.

رئیس جمهور اشرف غنی در آستانۀ عید قربان آتش بس سه ماهه به طالبان پیشنهاد کرد.

XS
SM
MD
LG