لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

چین ادعاهای بدرفتاری با مسلمانان این‌کشور را رد کرد


گزارش‌ها از بازداشت دسته جمعی اویغورها و دیگر مسلمانان در ولایت سین‌کیانگ چین خبر می‌دهند.

این موضوغ خشم جامعه بین‌المللی را بر انگیخته و اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ را واداشته تا تعزیرات علیه عدۀ از مقام‌های چینایی و شرکت‌ها در این کشور را که با اتهامات نقض حقوق بشر ارتباط دارند، بررسی کند.

شی ایو جون مدیر عمومی امور حقوق بشر در دفتر شورای دولتی اطلاعات چین به خبرگزاری رویترز گفت، این بدرفتاری نیست. وی افزود:

"آن چیزی را که چین ایجاد کرده مراکز فرهنگی برای آموزش مسلکی و حرفوی می‌باشد."

به گفته وی اگر این راه بهتر نیست، پس شاید به نظر تان بهترین راه این باشد که با اسلام گرایان و تندروان مذهبی کنار آمد؟ زیرا، غرب در برخورد با تندروان اسلامی ناکام بوده‌است.

شی ایو جون گفت، این مراکز آموزشی در چین توقیفگاه نیست. او گفت، اگر حقیقت را بگوید این یک مرکز آموزش مسلکی بوده که برای کسب مهارت، شغل و حرفه از آن استفاده می‌شود.

به گفته این مقام چین افراد در این کورس‌ها برای پنج، شش و یا هفت روز و در بعضی اوقات تا ده روز و یک ماه آموزش ‌می‌بینند.

این مقام چین گفت، دین اسلام از نظر چین یک دین خوب بوده و اما تندروان سلامی دشمن مشترک همه است. آن‌ها مردمان خوب نبوده که بیشتر در افغانستان، پاکستان، عراق و برخی کشورهای دیگر حضور دارند.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که چین یک کمپاین گسترده و سیستماتیک نقض حقوق بشری علیه اقلیت اویغور‌های مسلمان را به پیش می‌برد.

این نهاد که مقرش در نیویارک است در یک گزارش شواهدی را در مورد آنچه توقیف خودسرانه افراد، شکنجه و بدرفتاری از سوی حکومت چین در منطقه سین‌کیانگ می‌خواند، ارائه کرد.

کمیته سازمان ملل متحد در مورد محو تبعیض در ماه آگست هم گفته بود که اویغور‌ها در چین در "مرکز‌های مبارزه با تروریزم" نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG