لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

وزیر خارجه پاکستان و رهبران حکومت افغانستان روی کدام مسایل مهم گفتگو کردند؟


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اولین سفر رسمی خارجی اش‌را از کابل آغاز کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان در دیدارش با رئیس جمهور غنی در کابل روی مبارزه مشترک در برابر تروریزم در منطقه، و تطبیق شدن همه جانبه پلان عمل میان افغانستان و پاکستان گفتگو کرده‌است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پس از ظهر شنبه به رادیو آزادی گفت هر دو طرف همچنان روی گفتگوهای صلح به رهبری افغان ها و تامین امنیت در افغانستان بحث داشته اند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"در این دیدار، روی موضوعات مختلف مانند امنیت، صلح و ثبات در منطقه، مبارزه مشترک در برابر تروریزم، و تطبیق پلان عمل تبادل نظر صورت گرفت، هر دو طرف پلان عمل را برای افغانستان و پاکستان مفید دانسته و در زمینه تطبیق آن تاکید کرده‌اند."

در عین حال محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که آغاز سفر شاه محمود قریشی به حیث وزیر خارجه پاکستان به کابل، بخاطر صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، علاقمندی پاکستان را نشان می دهد.

وی در صفحه تویتر اش نوشته است که این آغاز کامیاب، در آینده سبب گفتگوهای صلح و روابط نیک میان دو کشور می گردد.

با این همه رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که این هیئت قبل از سفر به کابل در نشستی با مقامات بلند رتبه پاکستان به رهبری عمران خان صدراعظم و رهبران اردو و استخبارات آن کشور روی روابط با افغانستان و مسایل صلح گفتگو کرده‌اند.

تلویزیون جیو نیوز نیز به نقل از برخی منابع نوشته است که در این سفر روی مسایل مانند پلان صلح و عمل، مدیریت سرحد، روابط تجارتی و مسدود شدن قونسلگری پاکستان در جلال آباد نیز صحبت می‌شود.

علاوه بر این، این رسانه نوشته است که شاه محمود قریشی دعوت‌نامه صدراعظم آن کشور را به خاطر سفر به پاکستان برای رئیس جمهور افغانستان نیز می دهد.

رئیس جمهور غنی برای بار آخر در سال ۲۰۱۵ میلادی به هدف اشتراک در نشست قلب آسیا در مورد افغانستان به اسلام آباد سفر کرده بود.

پس از آن که به گفته حکومت افغانستان، پاکستان به تعهدات‌اش در برابر این کشور صادق نماند، رهبران افغانستان هم با وجود دعوت های پیهم از سفر به پاکستان انکار کردند.

از سوی هم کمیسیون روابط بین الملل مشرانو جرگه می‌گوید، فصل تازه گفتگوهای جدید میان حکومت افغانستان و پاکستان و با در نظرداشت موقف پاکستان و امریکا، امیدواری‌ها براینست که روابط تیره میان دو کشور بهبود یابد.

احمد جاوید رؤف رئیس این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" تا جایکه اطلاعات داریم فشارهای که امریکا بالای پاکستان آورده است و از طرف دیگر دولت جدید پاکستان حسن نیت خود را در برابر افغانستان نشان داده ما امیدوار هستیم که انشالله این سفر بسیار خوب بوده و روابط میان دو کشور بهتر می گردد."

وی می گوید، مشکلات موجود میان افغانستان و پاکستان با خشونت نه با گفتگو حل می گردد.

به گفته آقای رؤف، افغانستان باید از فرصت به‌میان آمده استفاده نموده و تلاش نماید تا فشارهای جامعه جهانی بالای پاکستان بیشتر گردد.

گزارش: نورالله شایان

معلومات قبلی:

پس از ایجاد حکومت جدید پاکستان به رهبری عمران خان، اولین مقام بلند رتبه آن کشور امروز شنبه به کابل رسید.

این اولین سفر خارجی شاه محمود قریشی به‌حیث وزیر خارجه پاکستان است که از افغانستان آغاز کرده‌است.

از سوی هم وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، بحث روی مسایل سیاسی و امنیتی، هم‌چنان صحبت روی پلان عمل صلح میان کابل و اسلام آباد آجندای اصلی این سفر می‌باشد.

صبغت احمد سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" وزیر امور خارجه پاکستان به دعوت وزیر امور خارجه افغانستان امروز به کابل آمد و با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و وزیر خارجه ملاقات می‌نماید و هم‌چنان بحث پیرامون موارد امنیتی، موضوعات سیاسی و هم‌چنان پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی خواهد بود."

در عین حال محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته‌است که آغاز سفر شاه محمود قریشی به‌حیث وزیر خارجه پاکستان به کابل، بخاطر صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، علاقمندی پاکستان را نشان می‌دهد.

وی در صفحه توییتر‌ اش نوشته‌است که این آغاز کامیاب، در آینده سبب گفتگوهای صلح و روابط نیک میان دو کشور می‌گردد.

با این همه رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که این هیئت قبل از سفر به کابل در نشستی با مقامات بلند رتبه پاکستان به رهبری عمرخان صدراعظم و رهبران اردو و استخبارات آن کشور روی روابط با افغانستان و مسایل صلح گفتگو کرده‌است.

تلویزیون جیو نیوز نیز به نقل از برخی منابع گفته‌است که در این سفر روی مسایل مانند پلان صلح و عمل، مدیریت سرحد، روابط تجارتی و مسدود شدن قونسلگری پاکستان در جلال آباد نیز صحبت می‌شود.

علاوه بر این، این رسانه نوشته‌است که شاه محمود قریشی دعوتنامه صدراعظم آن کشور را به‌خاطر سفر به پاکستان برای رئیس جمهور افغانستان نیز می‌دهد.

رئیس جمهور غنی برای بار آخر در سال ۲۰۱۵ میلادی به هدف اشتراک در نشست قلب آسیا در مورد افغانستان به اسلام آباد سفر کرده بود.

پس از آن‌که به گفته حکومت افغانستان، پاکستان به تعهدات‌اش در برابر این کشور صادق نماند، رهبران افغانستان هم با وجود دعوت‌های پیهم از سفر به پاکستان انکار کردند.

از سوی هم کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه می‌گوید، فصل تازه گفتگوها میان حکومت افغانستان و پاکستان و با در نظر داشت موقف پاکستان و امریکا، امیدواری‌ها بر این است که روابط تیره میان دو کشور بهبود یابد.

احمد جاوید رووف رئیس این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"تا جایی‌که اطلاعات داریم فشارهایی‌که امریکا بالای پاکستان آورده‌است و از طرف دیگر دولت جدید پاکستان حسن نیت خود را در برابر افغانستان نشان داده ما امیدوار هستیم که انشاءالله این سفر بسیار خوب بوده و روابط میان دو کشور بهتر می‌گردد."

وی می‌گوید، مشکلات موجود میان افغانستان و پاکستان با خشونت نه با گفتگو حل می‌گردد.

به گفته آقای رووف، افغانستان باید از فرصت بمیان آمده استفاده نموده و تلاش نماید تا فشار‌های جامعه جهانی بالای پاکستان بیشتر گردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG