لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

واشنگتن پُست: ماه محرم هراس از حملات را در میان شیعه‌ها افزایش داده است


  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست، به نگرانی شیعه مذهبان افغانستان در آستانۀ روز عاشورا تمرکز کرده است.

قرار است امروز از این مراسم در مناطق مختلف افغانستان و جهان عزاداری صورت گیرد.

واشنگتن پُست با اشاره به حمله مرگبار در ورزشگاه میوند در منطقه دشت برچی نوشته که تا هنوز نشانه‌های از خون در دیوار های این ورزشگاه دیده می‌شود.

در حمله روز ششم سپتمبر، حد اقل ۳۰ تن کشته شدند که تمامی‌شان غیر نظامیان و اکثراً ورزشکاران بودند.

در حمله روز ششم سپتمبر به کلپ ورزشی میوند، حد اقل ۳۰ تن کشته شدند.
در حمله روز ششم سپتمبر به کلپ ورزشی میوند، حد اقل ۳۰ تن کشته شدند.

روزنامه با اشاره به این رویداد و چند حمله دیگر در غرب کابل نوشته است، ماه محرم هراس از حملات را در میان شیعه‌ها افزایش داده است.

واشنگتن پُست در ادامه نوشته که تدابیر غیر رسمی دفاع خودی در مناطق شیعه‌نشین کابل به خصوص دشت برچی روی دست گرفته شده است، زیرا نگرانی‌های از حملات بر مراسم شیعه‌یان وجود دارد.

در مجموع در جریان حملاتی که گروه داعش امسال در کابل انجام داده، حد اقل ۱۸۰ تن جان داده اند و بیش از ۴۰۰ تن دیگر هم زخم برداشته اند.

واشنگتن پُست: تدابیر غیر رسمی دفاع خودی در مناطق شیعه‌نشین کابل روی دست گرفته شده است.

​روزنامۀ واشنگتن پُست نوشته که در جریان این هفته، ده‌ها کاروان پولیس در جاده‌های دشت برچی دیده می‌شدند که در آستانۀ مراسم عزاداری روز عاشورا، امنیت می‌گرفتند، اما باشنده‌های محل گفته اند که تدابیر فعلی کافی نیست و باید به مناطق آن‌ها توجه بیشتر صورت گیرد.

  • مجله نیوز ویک

مجله نیوز ویک به موضوع دیگری پرداخته و در بارۀ ویدیوی یک تعویذنویس به نام ملا رسول که ظاهراً بر سه زن تجاوز کرده، مطلبی نوشته است.

ویدیو های این ملا غوغای زیادی را علیه او، در شبکه‌های اجتماعی برپا کرد، اما برای نخستین بار است که یک رسانه معتبر جهان به آن توجه کرده است.

به نوشته نیوز ویک، به نظر می‌رسد که تجاوز بر سه زن در جریان سه سال گذشته در ولایت فاریاب ثبت شده، اما این موضوع روز دهم سپتمبر در شبکه‌های اجتماعی به صورت علنی نشر شد.

مجله به نقل از نقیب‌الله فایق سخنگوی والی فاریاب نوشته که گفته است، آن‌ها در پی گرفتاری این تعویذ نویس استند، اما به‌گفته او، هیچ‌کسی علیه ملا رسول، شکایتی را ثبت نکرده است.

آزار و اذیت جنسی از سال ۲۰۰۹ میلادی بر اساس قانون در افغانستان جرم پنداشته می‌شود.
آزار و اذیت جنسی از سال ۲۰۰۹ میلادی بر اساس قانون در افغانستان جرم پنداشته می‌شود.

سخنگوی والی فاریاب همچنان گفته که از مصونیت جان هر سه زن نگرانی دارند، زیرا چهره‌های آن‌ها در ویدیو به صورت واضح دیده می‌شود.

نیوز ویک نوشته که تجاوز جنسی به یک مسئله خیلی عادی در افغانستان مبدل شده و این هم در حالی است که هر گونه آزار و اذیت جنسی، از سال ۲۰۰۹ میلادی، در این کشور جرم پنداشته می‌شود.

نیوز ویک: تجاوز جنسی به یک مسئله خیلی عادی در افغانستان مبدل شده است.

​مجله اظهارات حمیرا ثاقب یک فعال حقوق زنان را در کابل هم برداشته که گفته است:

"زنان در افغانستان به خاطر تجاوز قرار گرفتن نزد ملا نمی‌روند، بلکه آن‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند به خاطر مسایل دینی، روی ملا ها حساب کنند."

به‌گفته خانم ثاقب، در برخی موارد ملا ها از اعتماد زنان سوء استفاده می‌کنند و به همین خاطر است که زنان اکثراً با یک همراه نزد ملا ها می‌روند.

XS
SM
MD
LG