لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

عوامل عمدۀ تخریب شدن سرک‌ها در افغانستان چه است؟


وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که گشت و گذار وسایط نقلیه تناژ بلند خصوصی از عوامل عمده تخریب شدن سرک‌ها در این کشور است.

وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که گشت و گذار موترهای باربری تناژ بلند باعث شده تا سرک‌های عمده این کشور پیش از وقت تخریب گردد.

عبدالرحمان صلاحی معین این زوارت روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی برای تناژ موترهای باربری حد تعیین شده اما سکتور خصوصی آن را عملی نمی‌کند.

او افزود:

"ما در این رابطه ده‌ها سند داریم، در حقیقت سکتور خصوصی در حفظ منافع عامه همآهنگی نمی‌کند. سکتور خصوصی تاکید دارد که اجازه بارگیری اضافی برایش داده شود، سکتوری خصوصی باید اصول و مقررات را زیرپا نکرده و صرف به منافع تیمی‌شان فکر نکنند."

آقای صلاحی می‌گوید که در سال‌های گذشته در ساخت یک کیلومتر سرک تا دو میلیون دالر به مصرف رسیده در حال که حالا هزینه ساخت یک کیلومتر سرک به گفته وی به یک میلیون دالر کاهش یافته است.

معین وزارت فواید عامه می‌پذیرد که سکتور خصوصی در گسترش اقتصاد، تجارت و ترانزیت افغانستان نقش عمده داشته اما در حفظ سرک‌ها همکاری لازم نمی‌کند.

وزارت فواید عامه می‌گوید که در حال حاضر به‌خاطر تثبیت و کنترول تناژ موترهای باربری ۳۱ ترازوی تناژ بلند در شاهراه‌ها نصب شده‌است.

در افغانستان در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ هزار کیلومتر شاهراه قیر وجود دارد و تلاش‌ها برای ساخت هزاران کیلومتر شاهراه دیگر از سوی حکومت به همکاری بانک جهانی ادامه دارد.

در عین حال اتحادیه سراسری موترهای باربری می‌گوید که شماری از موترهای باربری کوچک از اصول موجود تخطی می‌کنند اما موجودیت فساد و ساخت با کیفیت پائین سرک‌ها از علت اساسی تخریب زود هنگام سرک‌ها می‌باشد.

عباس آئین رئیس این اتحادیه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"کمیته مشترک وزارت فواید عامه، وزارت تجارت و صنایع و اتحادیه وسایط باربری اتاق تجارت و صنایع تشکیل شود و تعهد کند که حکومت سرک های معیاری می سازد و از فساد جلوگیری می‌نماید، سکتور خصوصی نیز تعهد می سپارد که مقررات نافذ در این بخش را مراعات میکند و حکومت باید این جریان را با جدیت نظارت کند."

آقای آئین می‌گوید که نصب ترازوهای تناژ بلند در شاهراه ها نیز از سه سال بدینسو زمینه فساد را مساعد ساخته است.

اما وزارت فواید عامه می‌گوید که در نظر گرفتن اصول نافذ بخاطر حفظ سرک‌ها و شاهراه ها مهم بوده و در تطبیق آن با جدیت عمل خواهد کرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG