لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

عبدالله عبدالله امروز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان امروز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک روی همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی در مبارزه با دهشت افگنی تأکید خواهد کرد.

هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیروز سه‌شنبه آغاز شد.

سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید، عبدالله عبدالله در سخنرانی خود دیدگاه افغانستان در قضایای بزرگ بین‌المللی را ارائه خواهد کرد.

مجیب الرحمن رحیمی که شام دیروز از شهر نیویارک با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت که رئیس اجرائیه حکومت افغانستان هم‌چنان از فرصت‌ها و چالش‌های سخن خواهد گفت که در حال حاضر در افغانستان موجود اند.

مقام‌های افغان تلاش می‌کنند که در چنین استیج‌های بین‌المللی از پیروزی‌های شان یاد کنند و به همکاری‌های منطقه در مبارزه با تروریزم، تاکید نمایند.

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه گفت، رئیس اجرائیه در بیانیه خود از عوامل خارجی مشکلات امنیتی افغانستان بخصوص از عدم همکاری پاکستان در این زمینه نیز یاد خواهد کرد.

وی افزود:

"در سطح داخلی، رئیس اجرائیه بیشتر از چالش‌های امنیتی و مشکلات از این ناحیه در منطقه و افغانستان، عدم همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و تأکید روی همگرایی و همکاری‌های اقتصادی در منطقه و هم‌چنان در بارۀ برگزاری انتخابات، مذاکرات صلح و رفتن به طرف صلح و ثبات در افغانستان، صحبت می‌کند."

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی از عدم همکاری پاکستان سخن می‌گوید که حکومت جدید این کشور تحت رهبری عمران خان همکاری‌های بیشتر و بهبود روابط با حکومت افغانستان را وعده داده است.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

اما رئیس اجرائیه افغانستان در دیدار روز دوشنبه اش با انتونیو گوتیریش منشی عمومی سازمان ملل متحد هم گفته بود که تاکنون کدام تغییر بنیادی و ستراتیژیک را در سیاست های پاکستان به میان نیامده است.

این در حالیست که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در سفر اخیرش به کابل از آماده گی کشورش برای همکاری صادقانه در تطبیق پلان عمل میان افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی وعده داد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه گفت، وعده‌های از سوی پاکستان داده شده و اما اقدامات عملی تاکنون از طرف این کشور دیده نشده‌است.

وی می‌گوید:

"طرح عمل مشترک بین افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی متأسفانه تاهنوز جنبه عملی به خود نگرفته وعده‌های داده شده، اما نیاز است تا گام‌های در این راستا برداشته شوند. اما تا هنوز متأسفانه آن طوری که توقع می‌رفت، به کدام اقدامات و نتایج عملی دست پیدا نکردیم."

رحیمی: رئیس اجرائیه در سخنرانی خود از عدم همکاری پاکستان در مبارزه با تروریزم نیز یاد خواهد کرد

سخنگوی ریاست اجرائیه اضافه کرد، آقای عبدالله در بیانیۀ خود خطاب به رهبران جهان در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد هم‌چنان از کشورهای دوست و همکار افغانستان خواهد خواست تا به کمک‌های شان به این کشور و حمایت از دموکراسی در آن، دوام بدهند.

قرار است رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در جریان این سفر با وزیر خارجه امریکا و دیگر مقام‌های این کشور و هم‌چنان تعدادی از رهبران کشورها روی روابط دو جانبه نیز دیدار و گفتگو کند.

XS
SM
MD
LG