لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

مسئولین پولیس کندز: پولیس زن نقش مؤثر در تأمین امنیت این ولایت دارد


مسئولان قوماندانی امنیه کندز در صحبت با رادیو آزادی گفتند که هم اکنون نزدیک به ۶۰ افسر و سرباز زن در این ولایت وظیفه اجرا می‌کنند و در تأمین امنیت کندز کارهای مؤثری انجام داده‌اند.

لومری څارن مرضیه آمر جندر پولیس مردمی قوماندانی امنیه کندز یکی از افسرانی است که از چند سال به این‌سو لباس پولیس را بر تن کرده و با تحمل انواع چالش‌های اجتماعی و محیطی به این مسلک ادامه می‌دهد.

وی افزود که آموزش‌های متعددی را در راستای محو خشونت علیه زنان، چگونگی رسیده‌گی به شکایات و مشکلات مردم و جلوگیری از جرایم جنایی دیده‌است و تلاش می‌ورزد تا به اسرع وقت به مشکلات مردم رسیده‌گی کند.

وی گفت:

"تا وقتی‌که خانم‌ها در قطعات نظامی وجود نداشت مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند، اما زمانی‌که ما در صفوف پولیس آمدیم مشکلات مردم هم رفع شده‌است، چون بسیاری اوقات در خانه‌ها جنگ می‌شود و یا یک گرفتاری می‌باشد و دیگر مسایل حقوقی است و ما بدون کدام موانع آزادانه وارد خانه می‌شویم و بررسی و تلاشی خود را می‌کنیم و برای ما کدام ممانعت و مشکل نیست."

این افسر پولیس می‌گوید که در حال حاضر پولیس زندر ولسوالی‌ها و دیگر قطعات نظامی کندز فعالیت دارند و علاوه بر آن پولیس زن در بخش‌های تلاشی کمربندها، دروازه‌های اداره‌های مهم دولتی و در برخی از عملیات‌ها نقش برازندۀ دارد.

با این حال شکیلا و جمیله دو تن خانم‌های دیگر اند که از چند سال به این‌طرف در چوکات پولیس کندز وظیفه اجرا می‌کنند. با وجودی‌که تهدیدها و مشکلات بی‌شماری در برابر‌شان قرار داشته، اما با این همه چالش‌ها هم اکنون به عنوان پولیس زن در قوماندانی امنیه کندز کار و فعالیت می‌کنند.

آنان در مورد وظیفه و مسئولیت‌های نظامی‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"من بسیار علاقه‌مندی داشتم که به صفوف پولیس بیایم و ۵ سال می‌شود که در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کنم و ما به هر وظیفه می‌رویم و بیش‌تر به عملیات‌های خانه به خانه می‌رویم و زمانی‌که یک ساحه پاک‌سازی می‌شود ما در بخش تلاشی می‌رویم."

" من چهارده سال است که وظیفه اجرای می‌کنم من در ولسوالی‌های دشت ارچی، امام صاحب و چهاردره وظیفه اجرا کردیم و هر جایی‌که وظیفه باشد می‌رویم و زمانی‌که یک خانه تلاشی می‌شود ما می‌رویم زنان را تلاشی می‌کنیم و من از وظیفه خود خیلی خوش هستم."

از جانبی هم ویس الدین تلاش یک‌تنِ از افسران قوماندانی امنیه کندز، حضور و نقش پولیس زن را در چارچوب پولیس خیلی مؤثر و مفید خوانده گفت که پولیس زن در قسمت گرفتاری‌های مجرمین و تلاشی‌های منازل خیلی رول مهم را بازی می‌کند.

وی افزود:

"طبعاً که در گرفتاری داخل منازل شب و روز به وجود طبقه اناث خیلی ضرورت است و زمانی‌که ما در یک منزل عملیات و تلاشی می‌داشته باشیم، از لحاظ قانونی ما نمی‌توانیم بدون موجودیت پولیس زن وارد یک منزل شویم، در نظام حکومت چه در بخش ملکی و چه در بخش نظامی حضور و موجودیت زنان خیلی مهم است."

زنانی که یک بخش مهم و عمدۀ‌ جامعه را تشکیل می‌دهند در گذشته‎ها بنابر نبود یک نظام دموکراتیک و مردم سالار از حقوق‌شان محروم بودند و بدون کدام تحرک و ابتکار در کنج خانه‎ها نشسته بودند، اما حالا قسمی‎که دیده می‎شود سهم وسیع و گستردۀ در عرصه‎های مختلف نظام پیدا کرده‌اند و حضور‌شان در جامعه تحول کیفی و بنیادی را برای امروز و فرداهای بهتر کشور رقم زده‌است.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG