لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

پادخوابی: پاکستان به‌خاطر منافع شخصی به حمایت از طالبان اعتراف می‌کند


کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه می‌گوید، پاکستان به‌خاطر منافع شخصی و باج گیری از جامعه جهانی به حمایت از طالبان اعتراف می‌کند.

کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه و شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که پاکستان بخاطر این که خود را به جامعه جهانی مهم نشان داده و امتیاز بدست بیاورد به حمایت از طالبان اعتراف می‌کند.

زمرک پادخوابی
زمرک پادخوابی

زمرک پادخوابی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"می‌خواهد که از جامعه جهانی باج بگیرد و خود را به این بهانه مهم نشان بدهد، همین سیاست دروغین آنهاست، به نظر من زمانی آن‌ها به حمایت از طالبان اعتراف می‌کنند و یا هم نمی‌کنند، این همه به نفع آن‌هاست، اما بدبختانه آن‌ها تاکنون به صورت درست تحت فشار جامعه جهانی قرار نگرفته اند."

به گفته آقای پادخوابی، مقامات پاکستانی از چهار دهه به این طرف این تلاش را کرده اند که از بی ثباتی و ناامنی افغانستان نفع ببرند و به آتش جنگ در این کشورد امن بزنند.

مقامات پاکستانی از چهار دهه به این طرف این تلاش را کرده اند که از بی ثباتی و ناامنی افغانستان نفع ببرند و به آتش جنگ در این کشورد امن بزنند.

این در حالیست که شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان اخیراً گفته است که جنرالان پاکستانی بخاطر منافع آن کشور از طالبان حمایت کرده‌است.

آقای قریشی گفته است که هرگاه به طالبان قناعت لازم وانگیزه داده شود گفتگوهای صلح را رد نمی‌کنند.

وی این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که قرار است در آینده نزدیک پاکستان در رابطه به صلح افغانستان میزبان یک نشست مشورتی عالمان دینی باشد.

جنرالان پاکستانی همواره به حمایت از طالبان در جنگ افغانستان متهم شده اند، اما قبل از این پاکستان این گونه اتهامات را رد کرده است.

مقامات غزنی در حمله گروهی طالبان بر شهر غزنی گفته بودند که مدیریت جنگ بدست جنرالان پاکستانی بوده‌است.

شهر غزنی پس از حمله طالبان
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:31 0:00

حکمت الله اعظمی سرپرست انستیتوت صلح و جنگ افغانستان به این باور است که پاکستان می‌خواهد از این طریق از نفوذ اش بر طالبان مفاد سیاسی و اقتصادی بگیرد.

او افزود:

"من فکر می‌کنم آنان می‌خواهند که از این گونه اعتراف‌های شان نفع ببرند و به جهانیان نشان بدهند که آنان بالای طالبان نفوذ دارند و جهانیان باید با آنها روابط شان را بهتر و فشارهای شان را کمتر سازند تا آنها نقش خود را بازی نمایند."

انتظار خادم کارشناس مسایل روابط بین المللی به این نظر است که ممکن حکومت جدید پاکستان با این گونه اعتراف‌ها بخواهد در روابط اش با کشورهای منطقه صداقت خود را نشان دهد.

به گفته آقای خادم، یکی از عامل اعتراف وزیر خارجه پاکستان در رابطه به حمایت جنرالان پاکستانی از طالبان این بوده می‌تواند که به جامعه جهانی به اثبات برساند که پاکستان در مسئله افغانستان دخیل بوده و نقش آن کشور در روند صلح این کشور مهم و تاثیر گذار می‌باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG