لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

علت اظهارات ضد و نقیض وزیر خارجه پاکستان در مورد افغانستان چیست!


هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که فشارهای سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی پاکستان را شتاب زده کرده و مقامات آن کشور در یک زمان در مورد افغانستان اظهارات ضد و نقیص را انجام می‌دهند.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز سه‌شنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت پاکستان بخاطری در مورد افغانستان اظهارات ضد و نقیص را مطرح می‌کند که یکبار دیگر خود را از انزوا و فشارهای بین‌المللی بیرون سازد.

محمد اصف صدیقی
محمد اصف صدیقی

وی گفت:

"فشار‌ها بالای پاکستان افزایش یافته در مورد افغانستان اظهارات ضد و نقیض می‌کنند، گاهی بالای خود و گاهی هم بالای دیگران انتقاد می‌کند با این اظهارات واضح می‌شود که پاکستان خود در مورد حمایتش از طالبان گواهی می‌دهد."

این در حالیست که به تازه‌گی شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در مصاحبه با فاکس نیو گفته‌است که در پیوند به بی‌ثباتی افغانستان این کشور به گونه غیر عادلانه متهم می‌شود.

وی هم‌چنان در این اواخر گفته‌است که جنرال‌های پاکستانی به‌خاطر مافع این کشور از طالبان حمایت کرده‌اند.

در این حال برخی از آگاهان امور بین‌الملل می‌گویند که از حمایت پاکستان به طالبان چشم پوشی شده نمی‌تواند.

انتظار خادم
انتظار خادم

انتظار خادم یکی از آنان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"زمانی‌که محمود قریشی در یک زمان دو نوع صحبت می‌کند این در ذات خود باختن بازی است، آن‌ها تلاش دارند تا بازی را برنده شوند اما برعکس بازنده می‌شوند در دیپلوماسی به سطح بین‌المللی زمانی که اعتماد از بین برود بازسازی آن کار دو نفر نه بلکه کار دو کشور است که بازسازی دوباره آن کار مشکل است."

وزیر خارجه پاکستان این‌را نیز گفته‌است که پاکستان با استفاده از نفوذ که بر طالبان دارد تلاش خواهد کرد تا این گروه در مذاکره صلح با حکومت افغانستان حاضر شوند.

وی هم‌چنان گفته‌است که ثبات افغانستان از بیش از هر کشور دیگر به نفع پاکستان است.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که پاکستان همواره با این گونه اظهارات خواسته تا افغان‌ها و کشورهای دخیل در مسئله افغانستان را فریب داده و هر چیز را به نفع خود بچرخاند.

اما آقای خادم می‌گوید که به این باور اند که تمام راه‌های دیگر به روی پاکستان بسته شده‌ و یگانه راهی‌که می‌تواند به خود انتخاب نماید همکاری صادقانه در ثبات افغانستان می‌باشد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG