لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

شاروالی و وزارت داخله تلاش می‌کنند تا جلو خودسری‌ها در کابل را بگیرند


افزایش کثافات، ساخت و ساز خود سر بلند منزل‌ها و عدم آگاهی‌دهی به باشنده‌گان شهر کابل مشکلاتی اند که مشرانو جرگه را نگران ساخته‌است.

نبود سیستم منظم ترانسپورتی، افزایش کثافات، ساخت شهرک‌ها و بلند منزل‌های خودسر، نبود برنامه‌های آگاهی‌دهی و عدم کنترول نرخ‌ها از انتقادهای شماری از اعضای مشرانو جرگه بر شاروالی کابل است.

مشرانو جرگه به علت موجودیت این مشکلات سرپرست شاروالی کابل را در نشست عمومی روز سه‌شنبه ۱۰ میزان ۱۳۹۷ این جرگه استجواب کرده بود.

فیصل سمیع، نایب منشی این جرگه در این باره گفت:

مشرانو جرگه
مشرانو جرگه

"بلند منزل‌ها در شهر کابل زمینه را برای فساد مساعد می‌سازد، شما باید نیروی داشته باشید که از کارهای غیر قانونی جلوگیری کند."

افزایش کثافات و عدم توجه به صفایی شهر کابل از موارد دیگری است که شماری از اعضای مشرانو جرگه به آن اشاره می‌کنند.

باختر میرزایی یک عضو این جرگه در این باره می‌گوید:

"به علت افزایش کثافات و آلوده‌گی هوا در شهر کابل امراض تنفسی و حتی سرطانی بیشتر شده‌است، شاروالی کابل مسئولیت اش را انجام نداده و مردم هوای آلوده و ذرات کیمیاوی را تنفس می‌کنند."

نبود شفافیت در قراردادها، حیف و میل شدن پول‌های مالیات و برخی چالش‌های دیگر در شاروالی کابل نیز از سوی اعضای مشرانو جرگه مطرح گردید.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شوند که به گفته مسئولان ۷۰ درصد شهرک‌ها در کابل و دیگر ولایات افغانستان بگونه خود سر و غیر معیاری ساخته شده‌است.

پیش از این نیز انتقادات مشابه بر شاروالی کابل موجود بود و حتی برخی از مسئولان این اداره به سارنوالی نیز معرفی شده‌اند.

در این حال شعیب رحیم سرپرست شاروالی کابل می‌گوید که آنان در همکاری با وزارت داخله سعی می‌کنند تا نیروی را ایجاد کنند که از خودسری ها در شهر کابل جلوگیری کند.

شهر کابل
شهر کابل

​او افزود:

"ما در مرحله اخیر بحث با وزارت داخله قرار داریم تا نیروی خاص ایجاد گردد که در جمع آوری عواید همکاری کند و از خود سری‌ها در بخش اعمار ساختمان‌ها جلوگیری نماید و این نیرو در تشکیل شاروالی کابل خواهد بود."

از سوی هم احمد بهزاد غیاثی رئیس تنظیف شاروالی کابل از باشنده‌های این شهر می‌خواهد تا در تطبیق طرح جدید جمع آوری کثافات همکاری نمایند.

وی می‌گوید این کار بر علاوه این‌که سبب حفظ محیط زیست می‌شود در تقویت اقتصاد این کشور نیز نقش خواهد داشت.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG