لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

هاشمی: بخش بزرگ مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به کابل رسیده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، بخش بزرگ مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به کابل رسیده و بقیه آن امروز می‌رسد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه در حال تکمیل شدن است و بیشتر مواد حساس و غیر حساس به کابل رسیده و بخش دیگر آن امروز انتقال می‌یابد.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این مواد به مراکز تمام ولایت‌ها رسیده و امروز به زون کابل و مراکز ولایات پنجشیر، کاپیسا و پروان هم انتقال می‌یابد.

سید حفظ الله هاشمي
سید حفظ الله هاشمي

او افزود:

"مواد حساس که برای انتخابات لازم است مانند پوسترها، قرطاسیه و مواد مختلف دیگر همه رسیده‌است و این مواد علاوه بر زون کابل بر مراکز تمام ولایات رسیده‌است."

آقای هاشمی می‌گوید، حدود هشت و نیم هزار دستگاه، پرنترها و سرورهای بایومتریک به کابل رسیده و بقیه آن امروز چهارشنبه از دوبی به کابل انتقال می‌یابد.

به گفته آقای هاشمی، کار روی کار بُرد وسایل بایومتریک، آماده‌گی‌های لوژیستیکی و مقرری کارمندان مراکز انتخاباتی، به شدت جریان دارد.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به‌تاریخ ۲۸ میزان سال جاری برگزار می شود و در حال حاضر مبارزات انتخاباتی نامزدان به استثنای ولایت غزنی در تمام ولایات کشور جریان دارد.

در عین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا هر چند آماده‌‎گی‌ها برای انتخابات تائید می‌کند اما در رابطه به مصئونیت و انتقال مواد حساس در ولایت‌ها و از ولایات به ولسوالی‌ها نگران است.

یوسف رشید رئیس اجرایی این بنیاد می‌گوید، اگر مواد حساس مصئون نباشد، شفافیت انتخابات آینده زیر سوال قرار می‌گیرد.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"نگرانی ما اینست که این مواد حساس مانند اوراق رای دهی، ماشین آلات، تجهیزات و امثال آن و مواد مهم دیگر باید طور مطمئین نگهداری شوند، انتقال آن باید مصئون باشد، ما هراس داریم که برخی مغرضین وسایل انتخابات را تخریب نکنند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور در نشست امنیتی بخاطر حفاظت از مواد حساس اطمینان داده اند.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، این مواد در دور دوم به از مراکز ولایات به ولسوالی ها و در دور سوم یعنی روز انتخابات این مواد به مراکز رای دهی انتقال می یابد.

ناامنی‌ها در افغانستان از جمله چالش های بزرگ سد راه انتخابات ولسی جرگه گفته می شود.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می گوید ، ارگانهای امنیتی از آماده گی های لازم بخاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه اطمنیان می دهند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG