لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

اجماع ملی زنان برای صلح در ولایت بامیان برگزار شد


اجماع ملی زنان برای صلح در ولایت بامیان برگزار شد.

اجماع ملی زنان برای صلح با حضور مقامات از شورای عالی صلح و دفتر بانوی اول با شعار جنگ بس است در مرکز بامیان با حضور صدها نفر از زنان بامیانی انجام شد.

داکتر حبیبه سرابی معاون شواری عالی صلح کشور در مورد هدف از برگزاری این اجماع به رادیو آزادی گفت:

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی

"این دهمین ولایتی است که ما سفر داستیم و این اجماع را برگزار کردیم. ما می خواهیم با برگزاری این برنامه ها بفهمیم که زنان از مصالحه چه می خواهند. در طول ۱۷ سال کذشته زنان در کشور دستاوردهای قابل لمسی داشته اند و حالا با آغاز مذاکرات برای ما مهم است که بدانیم چه اتفاقی برای این دستاوردها می‌افتد. دریافت‌های که ما داشتیم در پهلوی این‌که زنان مسائلی مانند فساد اداری و بعضی مسائل دیگر را یادآور شدند، آنچه که زنها می گویند این است که صلح تنها موضوع قطع جنگ نیست بلکه آنها آرامش می خواهند."

ولایت بامیان دهمین ولایتی است که اجماع ملی صلح در آن برگزار می شود که به گفته مسئولان این برنامه برگزاری این نوع جلسه ها باعث می شود تا زنان نیز خود را در پروسه صلح در کشور سهیم ببینند.

حکومت محلی بامیان نیز در این برنامه تعهد سپرد تا برای تحقق بیشتر صلح در کشور و سهیم ساختن زنان در پروسه های اجتماعی و سیاسی تلاش بیشتر نماید.

طاهر زهیر والی ولایت بامیان در این مورد اضافه کرد:

طاهر زهیر والی بامیان
طاهر زهیر والی بامیان

"همانطور که در ختم جنگ بامیان پیشگام بوده امیدوار هستیم تا در راستای تحقق صلح نیز ما پیشگام باشیم. همینطور از طرح بانوی اول کشور برای تشکیل اجماع ملی صلح حمایت همه جانبه می کنیم. ما هم به عنوان یک مامور دولت تا هنگامی در این ولایت ایفای وظیفه می کنیم خود را در قبال تامین صلح، تامین امنیت، تامین حقوق مدنی انسان‌ها، نهادینه شدن حقوق زنان و حقوق بشر متعهد می دانیم. "

به گفته شرکت کننده ها در این برنامه در گفتگوهای صلح با گروه طالبان نقش زنان بسیار کم رنگ است و آن‌ها امیدوار هستند تا با برگزاری چنین برنامه‌های نقش زنان در این پروسه پر رنگتر شود و آن‌ها بتوانند از تمام جریانات این پروسه با خبر شوند.

در پایان این برنامه شرکت کننده ها طوماری را امضا کردند که در این طومار حمایت خود را از برگزاری اجماع ملی زنان اعلام کرده و از حکومت مرکزی خواستند تا نقش بیشتری را برا ی زنان در پروسه صلح بدهند.

عباس نادری

XS
SM
MD
LG