لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

بلومبرگ: اگر نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کنند،جنگ نیابتی آغاز خواهد شد


  • نشریه بلومبرگ

نشریه بلومبرگ در شماره اخیر خود بیانات رهبر نظامی سابق پاکستان پرویز مشرف را اقتباس کرده است که می گوید، اگر نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کنند ، جنگ نیابتی در این کشور آغاز خواهد شد.

مشرف هشدار داده است که افغانستان به میدان جنگ بین دو قدرت اتومی منطقه هند و پاکستان تبدیل خواهد شد.

این در حالیست که یک تعداد افغانها اکنون هم می گویند پاکستان و یک تعداد کشورهای دیگر افغانستان را میدان رقابت های خود ساخته و جنگ نیابتی را در این کشور دوام میدهند.

به باور آنها پاکستان به این بهانه که گویا هند از خاک افغانستان در پاکستان دخالت می کند، از مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت می کنند.

بلومبرگ: مشرف بعد از برکناری از قدرت به وضاحت گفته است که پاکستان در افغانستان از قوای نیابتی خود، که اشاره به طالبان می باشد، برضد همسایه بزرگ خود هندوستان کار می گیرد
بلومبرگ: مشرف بعد از برکناری از قدرت به وضاحت گفته است که پاکستان در افغانستان از قوای نیابتی خود، که اشاره به طالبان می باشد، برضد همسایه بزرگ خود هندوستان کار می گیرد

مشرف که در سال ۱۹۹۹ در نتیجه کودتای نظامی قدرت را در پاکستان بدست گرفت و بالاخره در سال ۲۰۰۸ میلادی برکنار شد می گوید پاکستان خواهان حل صلح آمیز بحران ۱۷ ساله افغانستان می باشد ولی به سمت هند انگشت انتقاد می گیرد که گویا می خواهد از خاک افغانستان برای حمایت از جدایی طلبان در پاکستان استفاده کند.

مشرف بعد از برکناری از قدرت به وضاحت گفته است که پاکستان در افغانستان از قوای نیابتی خود، که اشاره به طالبان می باشد، برضد همسایه بزرگ خود هندوستان کار می گیرد.

بلومبرگ: مشرف هشدار داده است که افغانستان به میدان جنگ بین دو قدرت اتومی منطقه هند و پاکستان تبدیل خواهد شد

مشرف که خارج از پاکستان در دوبی زنده گی می کند در یک مصاحبه در آپارتمان مفشن و گرانبهای خود گفت اگر نظامیان امریکایی صد در صد از افغانستان خارج شوند انتظار دارد که جنگ نیابتی در افغانستان آغاز شود.

مشرف اظهار میدارد پاکستان نفوذ هند را در افغانستان مشاهده می کند و باید از این کشور بیرون شود.

هند در ۱۷ سال گذشته در حدود چهار میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده و هند می گوید که تنها در بخش های بشری و پروژه های انکشافی به افغانستان کمک می کند.

  • نشریه کمیسیون اروپا

کمیسیون اروپا در نشریه خود نوشته است که این کمیسیون، کمکهای بشری را در افغانستان بیشتر میسازد و مبلغ بیست میلیون یوروی دیگر را تا پایان این سال به افغانستان کمک می کند.

به نوشته این نشریه، خشکسالی کنونی در افغانستان در ده ها سال گذشته بی سابقه بوده و این کمکهای اتحادیه اروپا برای کمک به خانواده های اسیب دیده از خشکسالی، قربانیان جنگ داخلی و بیجا شده گان مصرف خواهد شد.

با این پول مقدار کمکهای بشری اتحادیه اروپا به افغانستان در سال جاری میلادی به ۴۷ میلیون یورو خواهد رسید.

خشکسالی کنونی در افغانستان در ده ها سال گذشته بی سابقه بوده و کمسیون اروپا برای افغانستان بیست ملیون یورو کمک می کند
خشکسالی کنونی در افغانستان در ده ها سال گذشته بی سابقه بوده و کمسیون اروپا برای افغانستان بیست ملیون یورو کمک می کند

نشریه از قول کمیشنر امور بشری اتحادیه اروپا نوشته است که می گوید، "در وضیعت بشری افغانستان علامه بهبود ناچیز است، از آغاز سال بحران گسترش یافته و خشکسالی دامن پهن کرده است که این مشکلات بازهم به جمیعت های آسیب پذیر ضربه دیگر وارد کرده است و اتحادیه اروپا می خواهد در قدم اول به همین گروه های نیازمند کمک کند ".

اتحادیه اروپا: بسته جدید کمکهای این سازمان به چهارصد هزار نفری میرسد که از همه بیشتر به کمک نیاز دارند​

به گفته این مقام امور بشری اتحادیه اروپا بسته جدید کمکهای این سازمان به چهارصد هزار نفری میرسد که از همه بیشتر به کمک نیاز دارند.

در نشریه کمیسیون اروپا که روز چهارم اکتوبر به نشررسیده، کمیشنر امور بشری و مدیریت بحران ها در اتحادیه اروپا کریستوس ستای لیاندیس می گوید این کمکهای بشری به نیازمندی های اساسی و ابتدایی نیازمندان از جمله سرپناه، مواد خوراکی ، آب اشامیدنی ، حفظ الصحه و خدمات صحی، تمرکز می کند.

XS
SM
MD
LG