لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

کمیسیون انتخابات همه وسایل تخنیکی سیستم بایومتریک را دریافت کرد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، همه دستگاه‌های سیستم بایومتریک را که حکومت وعده داده بود، تسلیم شده‌است.

سخنگوی این کمیسیون گفت، امور انتقال این دستگاه‌ها به هفتاد و چهار ولسوالی امروز شنبه آغاز می‌شود و آن‌ها در نظر دارند که این روند تا یک هفته دیگر خاتمه یابد.

سید حفظ الله هاشمی به رادیو آزادی گفت، فعال ساختن سیستم بایومتریک برای شفافیت انتخابات خیلی اهمیت دارد.

وی گفت:

"بسته بندی جریان دارد. یک مقدار را از قبل به ولایات فرستاده‌ایم. دو صد و پنجاه نفری‌که در این بخش آموزش دیده‌اند، هم به ولایات می‌روند. این روند به طور زنجیره‌یی ادامه خواهد یافت تا این‌که وسایط و تجهیزات به ولسوالی‌ها و قریه ها برسد."

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

​سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، با کمک سیستم بایومتریک آن‌ها می‌توانند، نشان انگشت، کارت هویت (تذکره)، عکس و شمارۀ مخصوص هر شخص واجد شرایط رأی‌دهی را ثبت نموده و به هر یک آن‌ها، استیکر مخصوص چاپ شده و در کارت رأی‌دهی آن‌ها چسب زده می‌شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات چسب استیکر مخصوص بر کارت‌های رأی‌دهنده‌گان در روز انتخابات، جلو تقلب در روند رأی‌دهی را می‌گیرد.

سید حفظ الله هاشمی گفت، سیستم بایومتریک سهولت‌های زیاد را در امر برگزاری انتخابات شفاف فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود:

"خوبی سیستم بایومتریک این است که جلو تکرار و رأی‌دهی دوباره را می‌گیرد و برای تأمین شفافیت یک وسیلۀ مناسب به حساب می‌رود که فعلاً در اختیار ما قرار گرفته‌است."

​در این حال، شماری از نهادهای مستقل نظارت از انتخابات تقاضا کرده‌اند، وسایل تخنیکی را که به مراکز رأی‌دهی فرستاده می‌شوند، باید ملاحظه کنند تا اطمینان بدست آورند که همه این وسایل فعال اند.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به روز ۲۸ میزان به استثنای ولایت غزنی در سراسر کشور برگزار می‌شود

نهادهای ناظر انتخابات و احزاب سیاسی می‌گویند، در صورت بروز نواقص تخنیکی در روز انتخابات، ممکن است بی نظمی‌ها به میان آید.

سید حفیظ الله هاشمی در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، در روز انتخابات برای رأی‌دهنده‌گان ۵۱۰۰ مرکز رأی‌دهی در ۲۱ هزار محل باز می‌شوند.

در انتخابات ولسی جرگه افغانستان شود، ۲۵۶۱ کاندید اشتراک کرده که ۴۱۸ تن آنها را زنان تشکیل میدهند.
در انتخابات ولسی جرگه افغانستان شود، ۲۵۶۱ کاندید اشتراک کرده که ۴۱۸ تن آنها را زنان تشکیل میدهند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، نیرو های امنیتی برای انتقال وسایل و تجهیزاتی شان به مراکز رأی‌دهی که در محلات دور افتاده افغانستان موقعیت دارند، کمک می‌کنند.

حفیظ الله هاشمی: در روز انتخابات ۵۱۰۰ مرکز رای دهی در ۲۱ هزار محل باز خواهد بود

ضمناً، در آستانه برگزاری انتخابات، مسئولین مکرراً در مورد امنیت نامزدان انتخابات و مراکز رأی‌دهی ابراز نگرانی کرده و از نیروهای امنیتی افغان می‌خواهند که در پیشبرد مصون این پروسه آن‌ها را کمک کنند.

در انتخابات ولسی جرگه افغانستان که در بیست هشتم ماه میزان برگزار می‌شود، ۲۵۶۱ کاندید اشتراک کرده که ۴۱۸ تن آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG