لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

معلمان افغان: هنوز هم با مشکلات جدی اقتصادی روبرو هستیم


از روز معلم در افغانستان در حالی تجلیل می‌گردد که هنوز هم بیشتر معلمان در این کشور با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

رنا یکتن از این معلمین می‌گوید، معاش را که آنان ماهانه می‌گیرند نیازمندی‌های خانواده‌های شانرا مرفوع نمی‌کند.

وی گفت:

"این معاش کرایه راه ما هم نمی‌شود، این مسئله را کنار بگذارید که ما برای تحصیل و خوراک اولادهای خود کمک نمایم."

این معلمان هم‌چنان شکایت می‌کنند که حکومت تعهداتی را که با آن‌ها نموده عملی نکرده و معلمان را با مشکلات زیادی مواجه ساخته‌است.

سعدیه یکتن از معلمان می‌گوید:

"مشکل اینست که معاش را که وکلای پارلمان و وزیران می‌گیرند نصف آن اگر به معلمین داده شود در زنده‌گی آنان تغییر بمیان می‌آید، حکومت همواره در رابطه به بلند بردن معاشات و زمین برای معلمین تعهد کرده اما تاکنون عملی نگردیده‌است."

این در حالیست که مقامات حکومتی بخصوص محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور چندین مرتبه در رابطه به بهتر ساختن وضعیت معلمان در کشور تعهد کرده‌است.

از سیزدهم میزان همه ساله به مناسبت روز معلم تجلیل می‌شود و در این روز بخاطر گرامیداشت از ارزش معنوی معلم نشست‌ها نیز برگزار می‌شود.

از سوی هم میرویس بلخی سرپرست وزارتمعارف روز شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی معلم در کابل تأکید کرد که امتیازات و معاشات معلمان بیشتر می‌شود.

وی گفت:

"بصورت عمومی بازنگری معاشات معلمین، بانکی سازی معاشات، ۹۸ شهرک معلمین در ۲۸ ولایت افغانستان در نظر گرفته شده و در عین زمان طرح مسکن برای معلمین در سراسر کشور با قسط‌های طویل‌المدت تکمیل شده که به زودی از طریق کابینه تصویب می‌شود به مرحله اجرا قرار می‌گیرد."

در عین حال صدیق پتمن معین پیشین وزارت معارف می‌گوید، علاه بر آرامش ذهنی معلمان، نصاب متعلمان مکاتب هم با مشکلات زیادی مواجه است.

وی پیشنهاد می‌کند که بخاطر رسیده‌گی به مشکلات جاری نیاز است تا گام‌های جدی برداشته شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG