لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

اولین سیمینار انکشافی بامیان و دایکندی برگزار شد


برای اولین بار یک سیمینار انکشافی تحت عنوان بامیان و دایکندی در مسیر توسعه در مرکز ولایت بامیان با شرکت مقامات ملی و بین‌المللی انجام شد.

در این کنفرانس والیان ولایت‌های بامیان و دایکندی، سفیر کشور هند، رئیس عمومی دفتر آغا خان، رئیس بخش حکومت داری دفتر ملل متحد، رئیس سازمان یونیسف، معاون سفیر کشور چین و دیگر مقامات شرکت داشتند.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی ولایت بامیان در مورد هدف از برگزاری این سیمینار به رادیو آزادی گفت:

"هدف از برگزاری این سمینار جذب کمک‌های کشورهای تمویل کننده و موسسات تمویل کننده در امور انکشافی و خدماتی برای دو ولایت بامیان و دایکندی است. در واقع این برنامه یک دونر کنفرانس است که ما از کشورها و نهادهای که در طول ۱۷ سال گذشته افغانستان را حمایت کرده اند دعوت کردیم تا بتوانیم از این طریق کمک‌های بیشتری را در امور انکشافی و توسعه جذب کنیم. "

ولایت‌های بامیان و دایکندی از ولایت‌های مرکزی کشور هستند که در طول ۱۷ سال گذشته نسبت به دیگر ولایات کشور از انکشاف کمتری برخوردار بودند و پروژه‌های انکشافی محدودی در این ولایت تطبیق شده‌است.

انجنیر محمود بلیغ والی ولایت دایکندی در این مورد اضافه کرد:

"این یکی از موضوع‌های بود که در این سمینار بحث شد. یکی از دلایلی که ولایت دایکندی عقب مانده است این است که ولایت دایکندی یک ولایت نو تاسیس است و آخرین ولایتی است که تاسیس شده همینطور مسائل عمومی کشور، کم توجهی دولت مرکزی و کم توجهی جامعه جهانی باعث شده تا ولایت دایکندی یکی از کمتر انکشاف یافته‌ترین ولایت‌های کشور باشد. "

محمود بلیغ
محمود بلیغ

در این کنفرانس نماینده‌های موسسات و کشورهای کمک کننده هر کدام برای انکشاف این دو ولایت وعده‌های را سپردند و تعهد کردند تا در انکشاف این دو ولایت تلاش بیشتری نمایند.

وینی کمار سفیر کشور هند در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما کمک‌های گذشته خود را ادامه می‌دهیم، ما برنامه بورسیه‌های تحصیلی خود را ادامه می‌دهیم، حمایت‌های خود را در بخش‌های صحت، تعلیم و تربیه، ساختن سرک‌ها، پل‌ها و پلی کلینیک‌ها ادامه می‌دهیم. همچنین ما به دنبال ایجاد فرصت برای سرمایه گذارای هندی در بخش خصوصی هستیم تا در این دو ولایت سرمایه گذاری کنند و فرصت‌های کاری به وجود بیاورند."

در این سیمینار ادارات مختلف ولایت‌های دایکندی و بامیان مشکلات و دستاوردهای خود را بیان کردند و گفتند که خشک سالی بیشترین خسارت را در زمینه زراعت در این دو ولایت به بار آورده است.

همینطور در مورد کمبود امکانات و اتاق درسی برای شاگردان مکاتب نیز مشکلات زیادی مطرح شد.

طاهر زهیر والی ولایت بامیان در مورد امیدواری کمک‌های جامعه جهانی به بامیان و دایکندی افزود:

"با تأسف به دلیل کنسل شدن پروازها نتوانستیم همه مهمانان و همکاران بین‌المللی را در این برنامه داشته باشیم اما در نتیجه صحبت‌های نماینده سازمان ملل متحد و سفیر هند را شنیدیم که وعده‌های بسیار خود و امیدوار کننده‌ای را برای ما دادند."

اولین سمینار انکشافی بامیان و دایکندی
اولین سمینار انکشافی بامیان و دایکندی

این در حالی است که به گفته مقامات محلی بامیان به علت خرابی وضعیت جوی تعداد زیادی از مقاماتی که در این برنامه دعوت شده بودند نتوانستند به بامیان سفر کنند اما آن‌ها تمام مطالب و خواسته‌های این سیمینار را به مقامات مربوطه خواهند رساند و در جهت انکشاف ولایت‌های بامیان و دایکندی تلاش خواهند کرد.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG