لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

کمیسیون انتخابات: پروسه انتقال وسایل شناسایی بایومتریک به ۶ ولایت آغاز گردید


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تمام وسایل شناسایی بایومتریک برای آن‌ها سپرده شده و پروسه انتقال آن به ۶ ولایت امروز آغاز گردید.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آماده‌گی‌ها برای انتخابات ولسی جرگه در حال تکمیل شدن است و تا چند روز دیگر، دستگاه‌های بایومتریک به تمام مراکز انتخاباتی انتقال داده می‌شود.

سید حفیظ‌الله هاشمی منشی و سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه «۱۵ میزان ۱۳۹۷» در برنامه انتقال این دستگاه‌ها به خبرنگاران گفت، در آغاز این وسایل به ۷۴ ولسوالی که زیر تهدید امنیتی قرار دارند انتقال داده خواهد شد.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

او افزود:

"خوشبختانه ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک با آخرین ورژن سافت ویر، پرنتر، کاغذ پرنتر و به همین گونه با تمام وسایل‌اش به کمیسیون رسید و امروز این وسایل به ۶ ولایت نورستان، بدخشان، پکتیا، ارزگان، غور و فاریاب انتقال داده می‌شود و متباقی به سایر ولایات و ولسوالی‌ها انتقال داده می‌شود."

هاشمی افزود، به‌خاطر استفاده از این دستگاه ۲۰۰۰ کارمند از قبل آموزش دیده اند و تا روز انتخابات آن‌ها ۲۰ هزار تن دیگر را نیز آموزش خواهند داد.

انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان به تاریخ ۲۸ ماه میزان سال جاری برگزار می‌گردد و تا حال برعلاوۀ ولایت غزنی در تمام ولایات افغانستان کمپاین‌های انتخاباتی جریان دارد.

از سوی هم برخی از اعضای مشرانو جرگه افغانستان، استفاده از دستگاه‌های بایومتریک را کارآمد نخوانده و آن‌را ناقص می‌گویند.

فضل‌هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که به نگرانی مردم در این مورد پاسخ بدهد.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

او افزود:

"بهتر اینست که کمیسیون مستقل انتخابات به سناتوران جواب بدهد و در مورد کار این سیستم وضاحت بدهد که آیا انتقاد مردم در زمینه درست است و یا خیر؟ آیا واقعاً آنان از وسایل خود اطمینان دارند، حق کسی خورده نمی‌شود و از حق دفاع شده می‌تواند."

سید حفیظ‌الله هاشمی منشی این کمیسیون در مورد کارایی این سیستم می‌گوید که این دستگاه‌ها کاملاً معیاری بوده و قابل استفاده می‌باشند.

از سوی هم بیناد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا تأکید می‌کند که این دستگاه‌ها در زمان انتقال آن به محلات باید محفوظ نگهداشته شوند.

هفته گذشته وزارت دفاع و داخله افغانستان در مورد انتقال مواد حساس و غیر حساس انتخابات اطمینان داده بودند.

گزارش: ویدا میرزایی

XS
SM
MD
LG