لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

هشدار دانشمندان و تحقیق کننده‌گان در مورد روند خطرناک گرم شدن اقلیم جهان!


پیشتازترین دانشمندان و تحقیق کننده‌گان سازمان ملل‌متحد در مورد اقلیم کرۀ زمین، خواستار اقدامات فوری به خاطر کند ساختن روند خطرناک گرم شدن اقلیم جهان شده‌اند.

هیئت مشترک کشورهای جهان در زمینۀ تغییر اقلیم (IPCC) که برندۀ جایزه نوبل نیز شناخته شده است، هشتم اکتوبر هشدار داد که با سطح موجود گازهای گلخانه‌ای در اتموسفیر زمین، اقلیم جهان می‌تواند الی سال ۲۰۳۰ میلادی ۱،۵ درجۀ سانتی‌گراد گرمتر شود.

این هیئت، گرم شدن اقلیم زمین را حتی به اندازۀ یک درجۀ سانتی‌گراد، یک وضعیت مرگبار خوانده گفته است، این تغییر در اکو سیستم کرۀ زمین در چند دهۀ آینده برای تعدادی زیادی مردم در ابعاد مختلف، به مفهوم مرگ و زنده‌گی خواهد بود.

بر اساس گزارش ۷۲۸ صفحه‌ای این هیئت مشترک کشورهای جهان در زمینۀ تغییر اقلیم که در پایان اجلاس در کوریای جنوبی ارائه شد، سطح کرۀ زمین یک درجه گرم شده‌است و این کافیست تا سطح آب‌های ابحار بلند رفته و باعث توفان‌های مرگبار، سیلاب‌های مدهش و خشک‌سالی‌ها شود.

گرم شدن سطح زمین به استقامت ۳ تا چهار درجه سانتی‌گراد ادامه دارد.

بر اساس گزارش این هیئت، محدود ساختن گرم شدن اقلیم زمین به ۱،۵ درجۀ سانتی‌گراد، مستلزم تغییرات سریع، فراگیر و غیر مترقبه در همه عرصه‌های جوامع بشری خواهد بود.

  • اویسونگ لی (Hoesung Lee) رئیس این هیئت سازمان ملل‌متحد در یک کنفرانس خبری گفت، به حکومت‌های جهان ارتباط دارد که این تغییرات سریع، فراگیر و غیر مترقبه را انجام خواهند داد، یا خیر؟

ناتالی مهووالد (Natalie Mahowald) دانشمند اقلیم در پوهنتون کورنل (Cornell University) امریکا می‌گوید:

"وظیفۀ خیلی عظیم در برابر ما قرار دارد، اما این یک کار ناممکن نیست."

به‌گفته ناتالی مهووالد، محدود ساختن گرم شدن اقلیم به ۰،۹ درجه سانتی‌گراد، از همین اکنون یک کرۀ زمین متفاوت و پُر از آزمون را برای انسان‌ها و سایر موجودات در قبال خواهد داشت.

در گزارش هیئت مشترک کشورهای جهان در زمینۀ تغییر اقلیم (IPCC) گفته شده است که برای جلوگیری از گرم شدن اقلیم زمین، سطح افرازات گاز کاربن دای اوکساید که در حال حاضر در حال افزایش است، باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به نصف کاهش یافته و الی سال ۲۰۵۰ میلادی به صفر برسد.

سطح افرازات سایر گازهای گلخانه مانند میتان نیز باید کاهش داده شود.

در غیر آن تغییرات فاحش بر اقلیم کرۀ زمین داشته، جهان شاهد موج‌های شدید گرما خواهد بود.

این گزارش خواستار تغییرات اساسی و سریع در پالیسی‌های مدیریت زمین، انرژی، صنایع، امور ساختمانی، ترانسپورت و شهرها شده است.

XS
SM
MD
LG