لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

حکومت پاکستان برای بدست آوردن قرض به صندوق بین‌المللی پول مراجعه کرد


یک روز پس از آن که بازار سهام پاکستان ۳،۴ درصد کاهش یافت، عمران خان صدراعظم آن کشور به صندوق جهانی پول رو آورد.

مقام‌های این کشور امروز به صندوق بین‌المللی پول در مورد اخذ قرض خبر دادند.

موریس ابسفلید رئیس امور مالی صندوق بین‌المللی پول یا "IMF" از تعهد حکومت پاکستان برای ایجاد اصلاحات اقتصادی در آن کشور استقبال کرد.

او امروز سه شنبه پس از آن در این مورد سخن گفت که حکومت پاکستان از تصمیم‌اش برای قرض گرفتن از "IMF" خبر داد.

پیش از این عمران خان صدراعظم پاکستان به روز دوشنبه از وزیر مالیۀ کشورش خواست تا در کنفرانس سالانۀ بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در هفته روان میلادی در بالی اندونیزیا در مورد بستۀ از قرض‌ها گفتگو کند.

اسد عمر وزیر مالیۀ پاکستان در یک پیام ویدیویی خود که از طریق فیس‌بوک و تویتر نشر کرد گفت، صدراعظم کشورش پس از مشوره با اقتصاد دانان پیشتاز تصمیم گرفت که گفتگو با صندوق بین‌المللی پول آغاز شود.

اسد عمر
اسد عمر

اسد عمر گفت که تحت کنترول درآوردن بحران اقتصادی پاکستان هدف اساسی این گفتگو می‌باشد.

پاکستان از سال ۱۹۸۰ میلادی بدین‌سو بارها به صندوق بین‌المللی پول مراجعه کرده است.

در آخرین بار در سال ۲۰۱۳ اسلام‌آباد ۶.۶ میلیارد دالر از این صندوق قرض گرفت.

اگرچه وزیر مالیۀ پاکستان نگفت که کشورش این بار چه مقدار پول از "IMF" می‌خواهد، اما او قبلاً گفته است که حکومت پاکستان برای پرداخت قرض‌های خارجی خود تا پایان امسال به هشت میلیارد دالر نیاز خواهد داشت، اما در بودجه سال مالی جاری‌اش با کمبود ۱۸ میلیارد دالر مواجه است.

مهراج‌الحق یکی از آگاهان امور اقتصادی پاکستان در صحبت به رادیو آزادی گفت که قرض گرفتن از صندوق جهانی پول می‌تواند بحران اقتصادی را برای کوتاه مدت کاهش دهد.

او گفت:

"ادعا نمی‌توانیم که با دریافت قرض از سوی «IMF» وضعیت اقتصادی ما بهبود خواهد یافت، به این می‌توان یک راه حل کوتاه مدت گفت، اما کمک صندوق جهانی پول نمی‌تواند در دراز مدت مشکلات مالی را کاهش دهد."

به‌گفته او حکومت پاکستان نیاز دارد تا روی راهکارهای کار کند که این کشور را از مشکلات اقتصادی که با آن روبه‌روست نجات دهد.

عمران خان صدراعظم پاکستان پیش از این که به صندوق جهانی پول برای گرفتن قرض رو آورد انتظار داشت تا از چین و عربستان سعودی دو متحد نزدیک خود پول دریافت کند.

این دو کشور در گذشته هم قرضه‌های را برای پاکستان فراهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG