لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

غنی: رساله‌های نوشته شده در مورد خواجه عبدالله انصاری و گوهرشاد بیگم چاپ می‌شود


رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید که در حال حاضر ۸۵۰ آبده تاریخی در ولایت هرات ثبت نشده و هرچه زودتر باید ثبت و حفاظت شود.

آقای غنی روز سه شنبه «۱۷ میزان ۱۳۹۷» در نشست یادبود از خواجه عبدالله انصاری و ملکه گوهرشاد بیگم در ارگ گفت که در بارۀ سبک معماری دورۀ تیموری‌ها باید منحیث معماری ملی افغانستان بحث آغاز گردد.

رئیس جمهور همچنان گفت که تحقیقات انجام شدۀ پوهنتون‌های افغانستان در باره خواجه عبدالله انصاری و گوهرشاد بیگم به مصارف دولتی چاپ خواهد شد.

ساحۀ تاریخی هرات
ساحۀ تاریخی هرات

​او افزود:

"همه رساله‌های که در مورد این اشخاص از سوی محققین در پوهنتون هرات و دیگر پوهنتون‌ها نوشته شده باید به گونه فوری به مصرف دولتی چاپ شود، این یک نیاز جدی است که همه متعلمین مکاتب و محصلین و خصوصاً مهاجران افغان که در کشورهای بیرونی زنده‌گی می‌کنند باید این فرهنگ غنی و وسیع خود را درک کنند."

آقای غنی تأکید کرد که در مورد کارکردهای خواجه عبدالله انصاری، ملکه گوهرشاد بیگم و اشخاص مانند آن‌ها باید نشست کشورهای اسلامی برگزار گردد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که برای ثبت، مراقبت و حفظ آثار تاریخی ولایت هرات هیئتی به این ولایت فرستاده شود و همچنان فرمان داد تا مدال‌های به نام‌های عبدالله انصاری و گوهرشاد بیگم نیز ساخته شود.

محمد اشرف غنی می‌گوید که در اعمار ساختمان‌ها باید به ارزش تاریخی معماری‌ها توجه شود و با تأمین امنیت در افغانستان، سیاحین بیشتر از معماری‌های سبک اسلامی و تاریخی دیدن خواهند کرد.

در عین حال ولی شاه بهره شاعر و نویسنده در کنار ارائه معلومات در مورد خواجه عبدالله انصاری و گوهرشاد بیگم در سخنرانی‌اش خواستی را نیز مطرح کرد.

او افزود:

"سال که پیشرو است یعنی سال ۱۳۹۸ جالب خواهد بود اگر سال خواجه عبدالله انصاری اعلام شود و سال پر دستآورد نیز خواهد بود."

نام اصلی خواجه عبدالله انصاری، خواجه ابو محمد اسماعیل است و نام پدرش محمد انصاری هروی می‌باشد که ملقب به شیخ‌الاسلام و به پیر انصار و پیر هرات نیز شهرت دارد.

خواجه عبدالله انصاری در سال ۳۹۶ شمسی تولد شده و در سال ۴۸۱ خورشیدی در هرات وفات نمود و مقبرۀ وی نیز در ساحۀ گذرگاه شهر هرات موقعیت دارد.

عبدالله انصاری علوم دینی را در هرات فرا گرفته بود، اشعاری زیادی به زبان‌های دری و عربی سروده و دست بالا در فقه، حدیث و عرفان نیز داشت.

تاریخ دقیق تولد ملکه گوهرشاد بیگم در دست نیست، اما وی در سال ۱۳۸۸ میلادی با شاه رخ مرزا پسر امیر تیمور عروسی کرده بود.

تاریخ دقیق تولد ملکه گوهرشاد بیگم در دست نیست.

قلعه اختیارالدین، مصلای هرات، مقبره‌های گوهرشاد بیگم، مولانا عبدالرحمان جامی و امیر علی شیر نوایی، پل مالان، منارهای هرات از جمله حدود ۸۰۰ آثار تاریخی ولایت هرات محسوب می‌شود.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیش از این گفته که به هدف شامل ساختن هرات در فهرست میراث‌های تاریخی بخش علمی و فرهنگی سازمان ملل‌متحد بیش از یک میلیون دالر را اختصاص داده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG