لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

ترکیه: کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تلاشی می‌شود


جمال خاشقجی در حال داخل شدن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول
جمال خاشقجی در حال داخل شدن به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول

ترکیه می‌گوید، کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را در جستجوی یک خبرنگار منتقد حکومت ریاض، تلاشی خواهد کرد.

جمال خاشقجی خبرنگار عربستان سعودی که از منتقدین سرسخت پالیسی‌های ریاض محسوب می‌شد، به تاریخ دوم اکتوبر به‌خاطر اخذ برخی اسناد مورد نیاز برای عروسی‌اش، وارد کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول شد، اما بعد به طور مرموز ناپدید گردید.

نامزدش که در بیرون از ساختمان کنسولگری در انتظار وی بود می‌گوید، آقای خاشقجی هرگز دوباره از کنسولگری خارج نشد و مفقودالاثر شده‌است.

برخی منابع ترکیه به آژانس خبری رویترز گفته‌اند که به باور آن‌ها جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول کشته شده‌است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت، منتظر گزارش سارنوالانی است که در مورد مرگ جمال خاشقجی تحقیق می‌کنند و عربستان سعودی باید ثابت کند که آقای خاشقجی کنسولگری آن کشور را ترک کرده‌است.

این در حالیست که حکومت بریتانیا به ریاض گفته‌است، دوستی آن کشور با عربستان سعودی وابسته به "ارزش‌های مشترک" است.

جیرمی هنت (Jeremy Hunt) وزیر خارجۀ بریتانیا از طریق تویتر نوشته‌است که وی با سفیر عربستان سعودی در لندن ملاقات کرده و از حکومت سعودی خواسته‌است تا در مورد آنچه که اتفاق افتاده‌است، توضیحات دهد.

جیرمی هنت وزیر خارجه بریتانیا
جیرمی هنت وزیر خارجه بریتانیا

به‌گفته وزیر خارجۀ بریتانیا:

"خشونت در برابر خبرنگاران در سرتاسر جهان در حال افزایش بوده و این یک تهدید برای آزادی بیان محسوب می‌شود. اگر گزارش‌های مطبوعات تأیید شود، ما با این قضیه برخورد جدی خواهیم کرد و دوستی ما وابسته به ارزش‌های مشترک است."

وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است، نمی‌داند که با جمال خاشقجی خبرنگار عربستان سعودی چه اتفاق افتاده‌است؟

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا به خبرنگاران گفت:

"ما نمی‌دانیم با وی چه اتفاقی افتاده و آیا او زنده‌است، یا خیر؟ در این مورد هیچ معلومات نداریم و در مورد این‌که چه اتفاقی افتاده‌است، نمی‌خواهیم قضاوت کنیم."

عربستان سعودی ادعای قتل و یا اختطاف جمال خاشقجی را بی‌اساس خوانده، آنرا رد کرده‌است.

اما یک مقام امنیتی ترکیه به آژانس خبری رویترز گفته‌است، در همان روزی که جمال خاشقجی ناپدید شد، ۱۵ شهروند سعودی به شمول برخی مقامات آن کشور توسط دو طیاره به استانبول آمده، داخل کنسولگری عربستان شدند و بعداً ترکیه را ترک کردند.

هامی اکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه
هامی اکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه

هامی اکسوی (Hami Aksoy) سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته‌است، تحقیقات در مورد قضیۀ ناپدید شدن جمال خاشقجی به شدت ادامه دارد و "کنوانسیون ویانا در مورد روابط دیپلوماتیک" اجازه می‌دهد تا کنسولگری‌های کشورها توسط مقامات کشور میزبان، تلاشی شوند.

XS
SM
MD
LG