لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

هاشمی: مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی بجز از کابل به تمام ولایات انتقال شده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی بجز از زون کابل به تمام ولایات افغانستان انتقال داده شده‌است.

هشت روز برای برگذاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان باقی مانده و کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آماده‌گی‌ها بخاطر آن در حال تکمیل شدن است.

سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا پایان امروز مواد حساس و غیر حساس به تمام ولایات کشور انتقال می‌شود.

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

​او افزود:

"مواد حساس و غیر حساس به جز از کابل به تمام ولایات رسیده و به زون کابل هم تا پایان امروز انتقال می‌یابد، همچنان در ماه میزان روند انتقال مواد انتخاباتی به ۱۷ ولسوالی آغاز گردیده و تا ۲۷ همین ماه تمام مواد انتخاباتی به مراکز می‌رسد."

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به تاریخ ۲۸ ماه میزان سال جاری برگزار می‌شود و حالا بجز از ولایت غزنی در سراسر افغانستان رقابت‌های انتخاباتی میان ۲۵۶۵ کاندید جریان دارد.

از سوی هم تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل برای افغانستان گفته که هیچ‌گاه افغانان به‌خاطر انتخاب نماینده‌شان تهدید نشده و از این روند بی‌بهر ساخته نشوند.

در عین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا از رسیدن مواد حساس و غیر حساس به ولایات استقبال کرده اما می گوید که آنان به خاطر مصئونیت این مواد نگران هستند.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی این بنیاد می‌گوید، اگر این مواد در ولایات و ولسوالی‌ های دور دست بدست کدام کاندید و یا حامیان آن بی‌افتتد ممکن را تقلب را باز نماید.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"این مواد باید به گونه درست حفاظت شود ما نگران هستیم، زمانی‌که این مواد به ولسوالی‌ها و یا هم به مراکز انتخاباتی انتقال داده می شود ممکن بدست برخی کاندیدان، حامیان آنان و زورمندان برسد که از یک کاندید مشخص حمایت می‌کند و یا هم از بین برده شود."

اما ارگان‌های دفاعی و امنیتی افغانستان می‌گویند، به‌خاطر مصئونیت و حفاظت از مواد انتخاباتی در هماهنگی با کمیسیون مستقل انتخابات یک میکانیزم خاص ساخته شده که بر بنیاد آن مواد حساس و غیر حساس مصئون نگهداشته می شود.

در عین حال سازمان همکاری‌های اسلامی گفته است که این سازمان با تمام قوت از پروسه انتخابات افغانستان حمایت می‌کند.

از سوی هم در یک اعلامیه طالبان مسلح از مختل ساختن روند انتخابات سخن گفته شده‌است.

یوناما گفته است که نیروهای امنیتی افغان مسئول تامین امنیت پروسه انتخابات در این کشور می باشند.

وزارت داخله افغانستان بخاطر تامین امنیت روند انتخابات اطمنیان داده و می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان به طالبان اجازه نمی دهد که این روند را مختل سازند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG